دانلود پرسشنامه تکانشگری دیکمن (DII)

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
6,000 تومان

دانلود پرسشنامه تکانشگری دیکمن (DII) ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
23
تعداد صفحات:
5
تعداد مولفه:
2
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
دیکمن
سال ساخت:
1990
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word
دریافت پرسشنامه کیفیت سود
برای دریافت اطلاعات خرید، شماره موبایل خود را وارد کنید
پرداخت با تمام کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است.
لینک دانلود بلافاصله پس از بازگشت از درگاه بانکی نمایش داده می شود و امکان دانلود فعال میگردد

معرفی پرسشنامه تکانشگری دیکمن (DII)

این پرسشنامه توسط دیکمن در سال 1990 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی تکانشگری در افراد بوده است.

پرسشنامه تکانشگری دیکمن (DII) دارای 23 سوال می باشد. در این پرسشنامه دو مولفه:

  • تکانشگری کنشی
  • تکانشگری کژکنشی ارزیابی می شود.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی می باشد.

اینکه در مواقعی خاص، زمان کمی برای تصمیم گری و یا اقدام به عمل داشته باشیم، گاها برای هر فردی پیش می آید و تصمیم گیری در زمان کوتاه در این مواقع امری غیر طبیعی نیست. اصولا بهتر است در هنگام انجام امور مختلف و به هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعات متفاوت قبل از شروع هر کاری زمانی را به تامل و فکر کردن در مورد این اتفاق اختصاص دهیم.

تکانشگری چیست؟

عده ای از افراد، نحوه تصمیم گیری متفاوتی برای امور مختلف دارند؛ شیوه ای که در آن منطق و تامل کافی جای ندارد. رفتار این افراد یا افکار آنان می تواند حالت تکانشی داشته باشد. وقتی می گوییم فلان شخص رفتار تکانشی دارد و یا تکانشی رفتار می کند، دقیقا منظور ما چیست؟ رفتاری تکانشی می باشد که، پر خطر و پر از ریسک باشد، پشت انجام این رفتار هیچ منطق و تفکر و استدلالی وجود نداشته باشد و اصولا این رفتار با موقعیتی که فرد در آن قرار می گیرد، کاملا نا متناسب می باشد.

رفتار تکانشگری برای افراد می تواند نتایج و پیامد های منفی و زیان باری را به وجود بیاورد. اصولا فردی که رفتار های تکانشی دارد، ممکن است سلامت جسم و روان خودش را در خطر بیاندارد. لازم است بدانید که تکانشگری، به عنوان یک رفتار مخرب می تواند موجب اختلالات بسیاری اعم از، سو مصرف مواد مخدر، اختلالات شخصیتی متفاوت، رفتار های تهاجمی و پرخاشگرانه و در نهایت نقض قوانین مختلف شود. فرد تکانشگر رفتار های پیش بینی ناپذیری را از خود نشان می دهد.

مثالی در مورد فردی که تکانشی رفتار می کند

برای مثال فردی را در نظر بگیرید که یک حقوق ثابت ماهیانه دارد و بر اساس این حقوق یک برنامه ریزی ماهیانه برای خرج این پول دارد و تا اخر ماه میزان حقوق دریافتی را مدیریت می کند. در مقابل فرد دیگری همین حقوق ماهیانه را در روز های ابتدایی ماه کاملا خرج کرده و این پول را صرف چیز های غیر ضروری کرده است. رفتار این فرد رفتاری بر پایه ی فکر و تامل نبوده و کاملا تکانشی می باشد. رفتاری فرد تکانشی می تواند او را متحمل آسیب های زیاد و حتی استرس و فشار کند.

آیا تا به حال افرادی که ویژگی های رفتاری تکانشی داشته باشند را در اطراف خود دیده اید؟ این پرسشنامه برای ارزیابی این رفتار ساخته شده است. اگر تمایل به ارزیابی تکانشگری در خود دارید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.