معرفی پرسشنامه وظیفه شناسی کارمندان نعیمی
این پرسشنامه توسط نعیمی در سال 1392 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی وظیفه شناسی کارمندان می باشد.
این پرسشنامه دارای 20 سوال می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه وظیفه شناسی کارمندان نعیمی تایید شده است.
یک سازمان موفق با کارمندان وظیفه شناس اداره می شود. اخلاق کاری و وظیفه شناسی دو ویژگی مهم برای کارمندان درون سازمان است: یک کارمند برای کسب موفقیت شغلی باید از ویژگی وظیفه شناسی برخوردار باشد. حتی می توان گفت این ویژگی در رضایت شغلی افراد تاثیر مثبت زیادی دارد. نعیمی به عنوان یک پژوهشگر، در پژوهشی که در سال 1392 انجام داده است، وظیفه شناسی کارمندان را اینگونه تعریف کرده است: وظیفه شناسی کارمندان به معنای، قدرت کنترل تکانه ها به نحوی که جامعه مطلوب می داند و آسان شدن رفتار تکلیف محور و هدف محور در کارمندان می باشد. بر این اساس، نعیمی مولفه هایی را با وظیفه شناسی کارمندان در ارتباط می داند، از نظر وی، وجدان کاری، اخلاق کاری، تعهد کاری، رضایت مشتریان، مسئولیت پذیری، نظم و انضباط از جمله مهم ترین مولفه های متغیر وظیفه شناسی کارمندان می باشند.
نظم و انضباط یعنی چه؟
یک کارمند موفق، کارمندی است که از نظم و انظباط در کار برخوردار باشد. یک کارمند منظم به خوبی می تواند امور سازمانی را سازماندهی کند. آراستگی، پیوستگی در کار، دقت و تمرکز با ویژگی نظم و انضباط در ارتباط است.
مسئولیت پذیری یعنی چه؟
پذیرفتن یک وظیفه و انجام آن سر موقع و به درستی نشان گر مسئولیت پذیری می باشد. یک کارمند مسئولیت پذیر عواقب و پیامد های کارهایش را می پذیرد. در صورتی که مرتکب اشتباه شود دیگران را سرزنش نمی کند و سعی در جبران اشتباهش خواهد کرد.
اخلاق کاری یعنی چه؟
اخلاق کاری مجموعه ای از اصول و ارزش ها می باشد که بر اساس درستی ها می باشد. فردی که اخلاق کاری داشته باشد، از انجام کارهای نادرست در محیط کار اجتناب می کند.
تعهد کاری یعنی چه؟
تعهد کاری یعنی من به عنوان یک کارمند به ارزش های درون سازمان پایبند و متعهد هستم و هیچ کاری را خلاف قوانین و ارزش های سازمان انجام نمی دهم.
وجدان کاری یعنی چه؟
احساس مسئولیت درونی فرد نسبت به انجام کارها، وجدان درونی است. کارمند با وجدان در همه حال حتی در زمانی که دیگران ناظر بر رفتار و اعمال او نیستند، وظایفش را به درستی انجام می دهد.
رضایت مشتری یعنی چه؟
مشتری که با سازمان در ارتباط است باید از نحوه خدمت رسانی و ارائه محصولات توسط سازمان رضایت داشته باشد. یک کارمند خوب رسیدگی به امور مشتریان را در اولویت قرار می دهد و جلب رضایت مشتری برایش اهمیت دارد.
در صورت تمایل به ارزیابی وظیفه شناسی کارمندان می توانید از پرسشنامه ای که توسط نعیمی ساخته شده است، استفاده کنید.