معرفی پرسشنامه ارزش ویژه برند (مدل آکر)
این پرسشنامه بر اساس مدل ویژه آکر ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ارزش ویژه برند می باشد.
این پرسشنامه دارای 32 سوال است.
روایی و پایایی پرسشنامه ارزش ویژه برند (مدل آکر) تایید شده است.
ارزش برند
کسب و کارها به واسطه ارزش آفرینی برای برند خود، مزیت رقابتی برای کسب و کار خود نسبت به رقبایشان ایجاد می کنند. ارزش ویژه برند یک ارزش برتر و متمایز برای برند است و این مفهوم اشاره به ارزش ادراک شده برند از سوی مشتریان دارد. دیوید آکر محققی بود که برای اولین بار مفهوم ارزش ویژه برند را مطرح کرد.
به عقیده دیوید آکر، ارزش ویژه برند شامل مجموعه دارایی ها و تعهدات یک کسب و کار با نام و نماد برند می شود. ارزش برند، توسط سازمان با خلق محصولات جدید و کارآمد ایجاد شده و بر جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان وفادار می انجامد. ارزش برند انواع مختلفی دارد و شامل مواردی چون وفاداری برند و کیفیت ادراک شده برند و تداعی برند می شود.
ارزش ویژه برند باعث تمایز یک محصول از دیگر محصولات در بازار می شود و مصرف کننده را ترغیب به خرید از بازار می کنند.
پس ارزش برند یک نماد است و به ارزش محصولات و خدمات یک شرکت نزد مشتریان برند می افزاید؛ ارزش برند به صورت مستقیم به بازاریابی و ماهیت چند بعدی اشاره می کند. آکر می گوید، ارزش برند دربرگیرنده انواع دارایی ها بوده و ارزش برند دارای ابعاد مختلف می باشد؛ آنچه در خصوص ارزش برند اهمیت دارد، مدیریت آن است؛ اگر برند توسط افراد کارآمد و هدفمند مدیریت شود، به افزایش سرمایه و درآمد برای کسب و کار منجر می شود. جالب آن است که نام برند خود می تواند ارزش ایجاد کند و دارایی های شرکت می تواند ارزش آفرین باشد.
همچنین آکر بر این باور است که ارزش برند می تواند در قالب نگرش، احساس و عملکرد مشتریان در ارتباط با برند، جلوه گر شود و بر قیمت محصول و سهم آن بر بازار می افزاید. از نظر محققی به نام کاتلر، ارزش ویژه برند یک دارایی برای شرکت محسوب می شود و این دارایی غیر قابل لمس است و ارزش روان شناختی و مالی برای شرکت به وجود می آورد.
ابعاد ارزش ویژه برند بر اساس مدل چهارگانه برند دیوید آکر شامل، آگاهی از برند، وفاداری از برند، کیفیت ادراک شده و تداعی برند می باشد. منظور از آگاهی از برند قدرت و حضور برند در ذهن مصرف کننده، کیفیت ادراک شده تداعی نام برند در ذهن فرد، وفاداری برند خرید محصول به صورت مداوم از یک برند مشخص و تداعی برند تداعی ذهنی مصرف کنندگان از برند در ذهن می باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی ارزش ویژه برند بر اساس مدل آکر می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.