معرفی پرسشنامه ترجیح سبک تدریس
پرسشنامه ی ترجیح سبک تدریس با هدف ارزیابی ترجیح معلمان برای شیوه ی تدریس دروس ساخته شده است.
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت شش درجه ای می باشد.
سوالات آن به طور کلی به 39 مورد می رسد و نحوه پاسخ دهی به سوالات که از نوع بسته پاسخ می باشد، بر اساس گزینه های اصلا، خیلی کم، کم، نسبتا زیاد، زیاد، خیلی زیاد تعریف شده است.
دانش آموزان همواره مورد توجه متخصصان و صاحب نظران علمی بوده اند. تحقیقات بسیاری بر روی دانش آموزان و کلاس های درسی و معلمان صورت گرفته است. همه ی این تحقیقات که از زمان های گذشته تا به امروز بر ر.ی آن ها کار شده است و نتایج آن ها نیز بار ها و بارها در مقالات و نشریه های مختلف به چاپ رسیده است، درست که اهداف مختلفی داشته اند اما همگی برای ارتقای کیفیت دروس و نحوه ی یادگیری و کلاس های درسی بوده است.
یادگیری که امر مهمی برای دانش آموزان در هر مقطع درسی می باشد، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خیلی از موارد می تواند بر نوع یادگیری و میزان یادگیری دانش آموزان از دروس تحصیلی تاثیر بگذارد. از موارد مهمی که همواره هم مورد توجه دانشمندان و هم معلمان بوده است، شیوه و سبک تدریس دروس بوده است. خصیصه ی اثر گذاری که به شدت در امر آموزش و یادگیری مهم است. شیوه و ترجیحی که معلم برای تدریس دروس به دانش آموزان خود دارد، بر موارد بسیاری اثر می گذارد که قطعا یادگیری فقط یکی از آن هاست.
اتخاذ شیوه تدریس مناسب نیز می تواند تحت تاثیر موارد بسیاری باشد. همواره باید نیاز و خواسته دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد و تلاش شود شیوه ای که بهترین تاثیر را بر دانش آموزان دارد و میزان کارایی آن به اثبات رسیده است، توسط معلم مورد توجه قرار بگیرد. البته ترجیح معلم برای استفاده از شیوه ها و سبک های تدریس مختلف نیز جای بحث و تامل دارد و به خودی خود مهم است. سبک تدریس از سوی معلم باید کماکان در طول سال تحصیلی موجب انگیزه و رشد دانش آموز شود. معلمان می توانند شیوه های مختلفی را جایگزین شیوه های قیمی و رسمی در تدریس کنند.
دانش آموزان نیاز دارند که از سوی معلم خود تشویق و تحسین شوند و گاها به جای اینکه محتوای دروس و تدرس آن ها به طور خاص مورد توجه قرار بگیرد، بر روند یادگیری و فرآیند تدریس دقت شود. اگر معلم از شیوه های نو و بدیع برای نفهیم و آموزش مطالب به دانش آموزان خود استفاده کند، قطعا با این شیوه تدریس امر آموزش را برای شاگردانش شیرین تر خواهد کرد. بنابراین یا اینکه آموزش دروس توسط معلمان در اولویت بالایی قرار دارد، اما ترجیج سبک های تدریس جدید و جایگزین کردن آن ها با سبک های قدیمی تر می تواند موجب پیشرفت دانش آموزان شود.
استفده از سبک های تدریس جدید توسط معلمان و ترجیح این سبک ها به سبک های قدیمی تر، اثر گذاری بیشتری برای دانش آموزان خواهد داشت و موجب پیشرفت درسی دانش آموزان می شود. پرسشنامه ترجیح سبک تدریس که دارای 39 سوال می باشد، برای ارزیابی همین مورد طراحی شده است.