معرفی پرسشنامه تقلب تحصیلی استفنز و گلباچ
این پرسشنامه توسط استفنز و گلباچ در سال 2007 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی تقلب تحصیلی می باشد.
پرسشنامه تقلب تحصیلی استفنز و گلباچ دارای دارای ۴۴ سوال و شامل ۴ مولفه:
- ادراک تقلب همسالان
- باور به تقلب
- خنثی سازی مسئولیت
- رفتار تقلب می باشد.
روایی و پایایی این پرسشنامه تایید شده است.
دانش آموزان با هدف علم آموزی و کسب تحصیلات آکادمیک به تحصیل و آموزش مشغول می شوند. دانش آموزان در مدرسه، دارای نقش دانش آموز و هویت تحصیلی منحصر به خود می باشند. به همین منظور، دانش آموزان دارای تکالیف و اهداف تحصیلی تعریف شده ای می باشند که عمل بر این تکالیف و وظایف تحصیلی، بر هر دانش آموزی واجب است. نکته حائز اهمیت در این باره، مربوط به صداقت دانش آموزان در انجام تکالیف و وظایف درسی می باشد. به نظر شما یکی از بارز ترین مصداق صداقت در تحصیل چه می باشد؟
تقلب کردن یعنی چه؟
یکی از نشانه های عدم صداقت در تحصیل، تقلب کردن می باشد. دانش آموز متقلب کسی است که با جعل دانش، سعی بر کسب نمره می کند. تقلب هیچ سود و منفعتی برای دانش اموز به همراه ندارد، به عبارت بهتر، تقلب نه تنها مزایایی برای دانش آموز ندارد که عمل تقلب پر از معایب می باشد.
معایب تقلب
تقلب کردن نتایج زیان باری برای دانش آموز در پی دارد؛ به عنوان نمونه می توان به تحت تاثیر قرار گرفتن خودپنداره ی تحصیلی دانش آموز اشاره کرد، بدین معنا که تقلب منجر به ضعیف شدن خودپنداره دانش آموز می شود. از دیگر معایب تقلب کردن، کاهش اعتماد به نفس دانش آموز، عدم یادگیری، عدم مشارکت فعالانه در کلاس درس و یادگیری فعال و ... می باشد.
مولفه های مرتبط با تقلب تحصیلی، کدام اند؟
مولفه های مختلفی با تقلب تحصیلی در ارتباط است؛ یکی از مولفه ها ادراک و مشاهده ی تقلب در همسالان می باشد، ممکن است یک دانش آموز با مشاهده ی رفتار تقلب در هم کلاسی هایش، ترغیب به تقلب کردن به جای درس خواندن شود. از دیگر مولفه های مرتبط، باور به تقلب می باشد، یک دانش آموز ممکن است کسب نمرات بالا و یادگیری را با تقلب در ارتباط بداند و باور داشته باشد که تنها در صورت تقلب کردن است که می تواند موفق شود. از دیگر مولفه های تاثیر گذار در تقلب تحصیلی، خنثی سازی مسئولیت می باشد، دانش آموز با تقلب کردن از زیر بار تکالیف و مسئولیت هاییش مانند درس خواندن، حل تمارین و ... شانه خالی می کند. در ادامه رفتارهای مرتبط با تقلب با تقلب تحصیلی در ارتباط می باشند.
بهتر است که با دانش آموزان در مورد معایب تقلب صحبت شود و پرهیز از تقلب تحصیلی در آنان درونی شود. در صورت تمایل به ارزیابی متغیر تقلب تحصیلی می توانید از پرسشنامه ی استاندارد تقلب تحصیلی استفنز و گلباچ که در سال 2007 ساخته شده است، استفاده کنید.