دانلود پرسشنامه سبک تدریس فعال رجبی

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
1,200 تومان

دانلود پرسشنامه سبک تدریس فعال رجبی ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
30
تعداد صفحات:
6
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
رجبی
سال ساخت:
1385
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word
دریافت پرسشنامه کیفیت سود
برای دریافت اطلاعات خرید، شماره موبایل خود را وارد کنید
پرداخت با تمام کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است.
لینک دانلود بلافاصله پس از بازگشت از درگاه بانکی نمایش داده می شود و امکان دانلود فعال میگردد

معرفی پرسشنامه سبک تدریس فعال رجبی

این پرسشنامه توسط رجبی در سال 1385 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی سبک تدریس فعال می باشد.

این پرسشنامه دارای 30 سوال است.

روایی و پایایی پرسشنامه سبک تدریس فعال رجبی تایید شده است.

هنگامی که نحوه تدریس معلمان را نسبت به گذشته و اکنون مقایسه می کنیم، تفاوت های زیادی را شاهد هستیم. در گذشته تدریس متمرکز بر انتقال معلومات، اطلاعات و تجارب از سوی معلم به دانش آموزان بود. به عبارت دیگر، بیشتر مسئولیت تدریس دروس بر عهده معلمان بود و معلم نقش فعال و دانش آموز نقش منفعل تری را بر عهده داشت؛ به این سبک تدریس، سبک غیر فعال تدریس گفته می شود.

سبک تدریس غیر فعال

پس می توان گفت، زمانی که معلمان نقش فعال تری در تدریس دارند، از همان زمانی که وارد کلاس درس می شوند شروع به تدریس، فعالیت و سخن گفتن می کنند و سعی می کنند موارد درسی را به دانش آموزان منتقل کنند. دانش آموزان در این گونه کلاس های درس، از زمان شروع تدریس تا پایان آن، به سخنان معلم گوش می دهند، اگر معلم از آن ها تکلیف بخواهد باید نسبت به حل و انجام آن کوشا باشند. همچنین دانش آموزان می توانند در حین تدریس یا پس از اتمام آن از معلم سوال بپرسند. به طور خلاصه، در کلاس های درسی که اینگونه اداره می شوند، دانش آموز وظیفه و نقش خاصی بر عهده ندارد.

در روش غیر فعال، معلم به عنوان فردی که مطالب را می داند و از قبل تعیین کرده است، نقش فعالی را را تدریس به عهده می گیرد. تدریس شفاهی از ویژگی های این سبک است. در سبکی که معلم نقش فعالی را داشته باشد،دانش آموزان واکنش زیادی از خود نشان نمی دهند.

در سبک تدریس فعال، هم دانش آموز و هم معلم در اداره کلاس نقش دارند؛ دانش آموزان با همکاری معلم به صورت فعالانه در مباحث درسی شرکت می کنند. پرسش و پاسخ، بحث و استدلال علمی، تلاش برای یادگیری مشارکتی در سبک تدریس فعال به وضوح دیده می شود. سبک تدریس فعالانه منجر به خلاقیت و نوآوری می شود؛ زیرا دانش آموزان به جای حفظ کردن و انباشته کردن اطلاعات، برای یادگیری و ارائه مطالب در تلاش و تکاپو هستند.

اگر متناسب با توانایی های شناختی و ویژگی های دانش آموزان سبک تدریس مناسب را انتخاب کنیم، میتوانیم در یادگیری دروس دانش آموزان را به چالش بکشیم و احساس کنجکاوی آنان برای یادگیری را تحریک کنیم. اگر دانش آموزی در بحث کلاسی شرکت نکند، فضای کلاس برای او ملال آور و سخت می شود.

در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر سبک تدریس فعال داشته باشید، می توانید از پرسشنامه ای که توسط رجبی ساخته شده است، استفاده کنید.