معرفی پرسشنامه ارزیابی سرمایه فکری بونتیس
این پرسشنامه توسط بونتیس در سال 1998 ساخته شده است
پرسشنامه ارزیابی سرمایه فکری به طور کلی دارای 42 سوال است که به صورت بسته پاسخ می باشد. این پرسشنامه سه مولفه ی زیر را مورد ارزیابی قرار می دهد:
- سرمایه انسانی
- سرمایه ی فکری
- سرمایه رابطه ای
لازم است بدانید این سه مولفه برای سنجش میان مدیران و کارشناسان شرکت بیمه آسیا به کار می رود.
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت 5 درجه ای می باشد.
همچنین پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس دارای روایی و پایایی و نمره گذاری نیز می باشد.
سرمایه فکری چیست؟
دنیای امروزی که بر پایه ی تعاملات و ارتباطات شکل می گیرد. افراد در ارتباط با دیگران و در ارتباط با سازمان ها و نهاد های مختلف می باشند. سازمان ها و ادارات نیز با جذب نیروهای کارآمد به نوعی در رقابت با یک دیگر قرار می گیرند. آنچه که در این تعاملات و رقابت ها دارای اهمیت بسیار است، داشتن اطلاعات و تخصص در آن زمینه و به عبارت دیگر داشتن دانش کافی و درست است. اینکه افراد در هر زمینه ای که کار و فعالیت دارند، دارای دانش تخصصی و کافی باشند، بسیار در روند ارتباطات و سازمان ها تاثیر گذار است. لازم به ذکر است که روند انتقال دانش باید به صورت صحیح اجرا شود و هم چنین سازمان ها بر روی این دانش و تمرکز سرمایه گذاری می کنند. در مباحث مدیریتی و بحث مدیریت سازمان ها اصطلاحی تحت عنوان سرمایه فکری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
سرمایه فکری که به طور کلی اصطلاحی کاربردی در حوزه مدیریت است، به توانایی و ظرفیت و دانش تخصصی و مهارت و اطلاعاتی که افراد درون یک سازمان، اداره و شرکت دارند، اشاره دارند. این نوع از اطلاعات تخصصی که افراد دارند و در جریان سازمانی که در آن کار می کنند، از آن استفاده می کنند، باعث نوعی برتری و ایجاد حس رقابت میان سازمان ها می شود. در واقع سرمایه فکری نوعی توان و سرمایه یا به عبارت دیگر قدرت فکری می باشد که سازمان ها و ادارات مختلف در جریان کار با ادارات و ارتباط با سازمان های دیگر، چالش ها، کسب منفعت و سود برای سازمان شان و در روند جذب مشتری و همکاری با دیگر شرکا در سطح بالا تر از آن بهره می برند.
انواع سرمایه انسانی
سرمایه انسانی انواع مختلفی دارد؛ اما از مهم ترین انواع آن می توان به سرمایه ی انسانی اشاره کرد. چرا که سرمایه انسانی با تجاربی که دارد، به شدت می تواند بر روند رو به رشد سازمان ها اثر بگذارد. در مسیر رشد و پیشرفت، سازمانی که بتواند بهترین خدمات و امکاناتش را در اختیار کارکنان بگذارد به پیشرفت سازمان کمک بزرگی می کند و این مورد به عنوان سرمایه ساختاری شناخته می شود و ارتباطاتی که افراد با یکدیگر در جریان سازمان ها و ادارات و با یکدیگر برقرار می کنند، تحت عنوان سرمایه ی رابطه ای بررسی می شوند. این پرسشنامه هم با ارزیابی این موارد، به شما در روند سنجش سرمایه فکری کمک کند.