دانلود رایگان پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
20
تعداد صفحات:
6
تعداد مولفه:
5
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
غلامرضا فلسفی
سال ساخت:
1393
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی

این پرسشنامه توسط غلامرضا فلسفی در سال 1393 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی سواد رسانه ای بوده است.

این پرسشنامه دارای 20 سوال و 5 مولفه می باشد.

پاسخ سوالات بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی تایید شده است.

رسانه یکی از قدرتمند ترین ابزار این روز ها می باشد. تاثیرات رسانه بر فرد را نمی توان دست کم گرفت. ما روزانه در معرض انواع پیام های رسانه ای قرار گرفته و وقت خود را صرف انواع مختلف رسانه می کنیم. آیا تا به حال به پیام هایی که به صورت روزانه از رسانه ها دریافت می کنید؟ توجه کرده اید؟ تا چه اندازه پیام ها و محتوایی که از رسانه ها می بینید را مورد ارزیابی قرار می دهید؟ آن ها را نقد می کنید و با نگاهی تاملی به بررسی آن ها می پردازید؟

رسانه چیست؟

رسانه یک ابزار است که ما از آن برای انتقال اطلاعات و معانی مختلف استفاده می کنیم. رسانه ها می توانند در سطح فردی و یا گروهی و در حوزه های مختلف فعالیت داشته باشند. یک رسانه ممکن است پیام و اطلاعات را برای افراد درون یک مرز و یا خارج از یک مرز در معرض نمایش بگذارد؛ بنابراین، فعالیت رسانه ها می تواند بین المللی هم باشد.

سواد رسانه ای چیست؟

بحث در مورد سواد رسانه ای احتیاج به زمان زیادی دارد و این حوزه، حوزه ی گسترده می باشد. اما به طور کلی، سواد رسانه ای یعنی توانایی فرد در تحلیل و شناخت و تفکیک رسانه ها از یکدیگر، در سواد رسانه ای فرد به یک درک متکی بر مهارت دست یافته است. وقتی فردی از سواد رسانه ای برخوردار باشد، می تواند بر اساس این درک انواع مختلف رسانه ها را بشناسد و این رسانه ها را از یکدیگر تفکیک و متمایز کند.

پاتر در سال 1391 و فلسفی در سال 1393 به نقل از آن، سواد رسانه ای را " مجموعه ديدگاه ها و مهارت ها درباره كنترل مخاطب بر خود به هنگام مواجهه با رسانه تعریف کرده است. به بيان ديگر سواد رسانه ای تفسير آگاهانه فرد از مفاهيم پيام های رسانه ای می باشد." بر اساس سواد رسانه ای، وقتی یک فرد در معرض انواع اطلاعات مختلف قرار می گیرد، چه از طریق کانال های تلوزیونی، اینترنت، فضای مجازی، از طریق فیلم ها و تصویر ها و ...، باید نگاهی تحلیلی به اطلاعاتی که در اختیار او قرار می گیرد داشته باشد و بر اساس تفکر نقادانه، این اطلاعات را مورد بررسی همه جانبه قرار داده، تاثیر این اطلاعات را در نظر بگیرد. سواد رسانه ای به فرد کمک می کند که فردی منفعل در برابر اطلاعات نباشد و به صوت فعالانه و هوشمندانه اطلاعاتی را که به دست می آورد مورد بررسی قرار دهد.

در صورت تمایل به ارزیابی سواد رسانه ای می توانید از پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی