معرفی پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس معلمان
این پرسشنامه توسط امین یزدی و عالی در سال 1387 براساس چارچوب نظری ولفگانگ و گلیکمن و با الگوگیری از پرسشنامه باورهای معلمان در خصوص کنترل کلاس (ABCC) مارتین و همکاران (۱۹۹۸) ساخته شده است.
هدف ساخت این پرسشنامه ارزیابی شیوه مدیریت کلاس توسط معلمان است.
این پرسشنامه دارای 25 سوال و 3 مولفه:
- مديريت رفتار
- افراد
- آموزش می باشد.
این پرسشنامه سبک مدیریت معلمان را بر اساس سه سبک مداخله گر، تعاملی و غیر مداخله گر مشخص می کند.
روایی و پایایی پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس معلمان تایید شده است.
اگر قرار باشد فرآیند یادگیری در دانش آموزان به خوبی طی شود، باید به عوامل مختلفی توجه کرد. جدا از عوامل درونی و فردی که نقش پر رنگی در یادگیری دارند، عوامل بیرونی نیز بر فرآیند یادگیری تاثیر مستقیم دارد. از جمله عوامل بیرونی می توان به نقش معلم، روشی که برای تدریس استفاده می کند، محیط کلاس و شیوه مدیریت کلاس توسط معلم اشاره کرد.
خوب می دانیم زمانی که محیط از محرک های مزاحم خالی باشد کیفیت یادگیری بهتر خواهد بود. در این خصوص می توان به شیوه مدیریت معلم در کلاس اشاره کرد. معلم، مدیر کلاس است و نقش اداره کلاس را بر عهده دارد. شیوه ای که معلم برای مدیریت کلاس استفاده می کند و تلاشی که برای ارائه دروس سر کلاس دارد، نقش تعیین کننده ای در میزان یادگیری دانش آموز ایفا می کند.
یک شیوه واحد برای مدیریت کلاس وجود ندارد. یک معلم می تواند بنابر سلیقه و توانایی های خود، جوی که در کلاس درس برقرار است، توانایی های دانش آموز کلاس درس را با شیوه های مختلف مدیریت و اداره کند. لازم به یادآوری است که در گذشته های دور، معلمان نقش فعالی در اداره کلاس داشتند و بیشتر مسئولیت اداره کلاس و تدریس دروس بر عهده آنان بود اما امروزه با بهره گیری از شیوه های مختلف، دانش آموزان از حالت منفعل خارج شده و نقش فعالی در کلاس دارند؛ حتی گفته شده است، زمانی که دانش آموز در کنار معلم برای یادگیری و اداره کلاس تلاش می کند و نقش فعالی را بر عهده می گیرد، فرآیند یادگیری در او بهتر و سریع تر طی می شود.
انواع سبک مدیریت کلاس کدام است؟
سبک های مدیریت کلاس با یکدیگر متفاوت اند؛ هر سبکی مزایا و معایب خودش را دارد. مهم است که اتخاذ یک سبک مدیریتی در دانش آموزان کلاس استرس و اضطراب ایجاد نکند و باعث عدم همراهی دانش آموز با معلم در کلاس درس نشود. سبک مدیریتی که معلم انتخاب می کند باید فرآیند یادگیری را مختل نکند و در عین حال باعث برقراری نظم و انضباط در کلاس شود. بر همین اساس می توان به سبک تعاملی که در آن دانش آموز و معلم با همراهی و همکاری یکدیگر برای اداره کلاس تلاش می کنند، سبک مداخله گر که معلم نقش پررنگی در اداره کلاس دارد و سبک غیر مداخله گر که نقش دانش آموز پر رنگ تر است، اشاره کرد.
در صورت تمایل به ارزیابی سبک مدیریت معلمان در کلاس می توانید از پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس معلمان استفاده کنید.