معرفی پرسشنامه مقیاس رفتار کودکان پیش دبستانی در بازی کوپلن و رابین (PPBS)
این پرسشنامه توسط کوپلن و رابین در سال 1988 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی رفتار کودکان پیشدبستانی در بازی می باشد.
این پرسشنامه دارای 13 سوال و سه مولفه:
- بازی فعال
- بازی انفرادی هدفمند
- بازی منفعل می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه رفتار کودکان پیش دبستانی در بازی کوپلن و رابین (PPBS) تایید شده است.
یکی از بهترین راهکارهایی که برای سرگرم کردن کودکان در نظر گرفته می شود، بازی می باشد. پدر و مادران در منزل، معلمان در مدرسه و مربیان در مهد کودک، از بازی به عنوان یک راهکار سرگرم کننده و آموزنده کمک می گیرند و ساعت ها کودکان را مشغول می کنند. در روان شناسی رشد، نظریه پردازان مختلفی در مورد بازی و انواع آن نظریات مختلفی را ارائه داده اند. هر کدام از این نظریه پردازان بازی را تعریف کرده، اهداف آن را تعیین کرده اند، انواع آن را نام برده اند. از جمله افراد مهمی که در مورد بازی، نظریاتی ارائه داده است، پیاژه می باشد.
بازی چیست؟
بازی یک فعالیت هدفمند است که به صورت فردی یا گروهی انجام می شود. بازی جز فعالیت های داوطلبانه، آگاهانه و لذت طلبانه دسته بندی می شود. یکی از اهداف مهمی که در بازی پیگیری می شود، رشد و تکامل است. آیا می دانستید بازی ها نقش مهمی در رشد کودکان از ابعاد مختلفی همچون، رشد شناختی، رشد جسمانی، رشد حرکتی، رشد اجتماعی و .. دارند؟ شما با انتخاب بازی های هوشمندانه می توانید به فرآیند رشد کودکان در زمینه های مختلف کمک کنید. بازی های مختلف قواعد متفاوتی دارند؛ قواعدی که کودکان ملزم به رعایت آن ها می باشند.
انواع بازی
دسته بندی های مختلفی برای انواع بازی وجود دارد؛ به عنوان نمونه می توان به بازی های فعال، بازی های انفرادی هدفمند و بازی های منفعلانه اشاره کرد.
- مشخص است که بازی های فعالانه و منفعلانه با یکدیگر در تضاد می باشند. در بازی های فعالانه، کودکان نقش فعالی را ایفا می کنند. آن ها از لحاظ شناختی یا جسمانی در حرکت و جنب و جوش می باشند.
- در بازی های منفعلانه، حضور فعال کودکان کمتر احساس می شود و حرکت و تلاش کودکان برای انجام بازی کمتر است. مثلا در این نوع بازی، ممکن است کودکی صرفا به دیگر کودکان نگاه کند، هیچ حرکت و جنب و جوشی نداشته باشد.
- نوع دیگر بازی ها، بازی هایی است که به صورت انفرادی اما هدفمند انجام می شوند. کودک خودش به تنهایی بازی می کند اما در جریان این بازی حتما هدفی دنبال می شود.
انجام بازی برای کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می شود. به سبب کمک به فرآیند رشد کودکان می توان از انواع بازی برای کودکان استفاده کرد. در صورت تمایل به ارزیابی رفتار کودکان پیش دبستانی در بازی، می توانید از پرسشنامه استاندارد رفتار کودکان پیش دبستانی در بازی کوپلن و رابین (PPBS) استفاده کنید.