معرفی پرسشنامه کیفیت تدریس سراج
این پرسشنامه توسط سراج در سال 2002 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی کیفیت تدریس می باشد.
این پرسشنامه دارای 20 سوال و 4 بعد:
- طرح درس
- اجرای تدریس
- ارزشیابی تدریس
- روابط بین فردی است.
روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت تدریس سراج تایید شده است.
کیفیت تدریس
یادگیری فرآیندی است که از عوامل مختلف تاثیر می گیرد؛ وجود برخی عوامل باعث بهبود روند یادگیری و وجود برخی عوامل دیگر منجر به تضعیف روند یادگیری می شود. در اینجا اگر بخواهیم روند یادگیری را در دانش آموزان مدرسه ای بررسی کنیم، باید بگوییم عوامل درونی و بیرونی مانند عوامل درون مدرسه ای یا عوامل فردی تاثیر بسیار زیادی بر روند یادگیری دانش آموز می گذارد. به طور دقیق نمی توان گفت، نقش کدام یک از عوامل در روند یادگیری بیشتر یا کمتر است؛ صاحب نظران علوم تربیتی بر این باورند، هرچه انگیزه درونی و میل فرد به یادگیری بیشتر باشد، احتمالا روند یادگیری در او بهتر صورت می گیرد؛ مراد از این سخن همان عوامل درونی می باشد.
اما در کنار عوامل درونی، برخی عوامل بیرونی هم وجود دارند که نقش و تاثیرشان بر یادگیری را نباید نادیده انگاشت؛ یکی از مهم ترین عوامل بیرونی تاثیر گذار بر یادگیری، کیفیت تدریس است. وظیفه تدریس در کلاس درس به عهده معلم می باشد که البته معلم مختار است با توجه به شرایط کلاس و دانش آموزان روش تدریس خود را انتخاب کند.
اما به طور کل، تدریس یک فرآیند راحت و ساده نیست؛ متخصصان علوم تربیتی در تعریف تدریس، آن را یک فرآیند پیچیده می دانند. معلمان قبل از وارد شدن به کلاس درس باید برای درسی که می خواهند به دانش آموز یاد دهند، برنامه ریزی کنند؛ پس تدریس یک فرآیند دقیق برنامه ریزی شده و فکر شده است. یکی از مهم ترین هدف های تدریس و آموختن دروس، به وجود آوردن بستری برای درگیری و تعامل عینی و ذهنی برای یادگیری در دانش آموزان است.
مسلما هرچه کیفیت تدریس بیشتر باشد، یادگیری دانش آموزان بیشتر خواهد شد و بالا بردن کیفیت تدریس، بر عهده معلمان است. معلمان به منظور بالا بردن کیفیت تدریس باید به موارد مختلفی توجه کنند؛ یکی از مهم ترین مواردی که تاثیر مستقیم بر کیفیت تدریس دارد، آمادگی بالای معلم برای تدریس است.
ایجاد یک رابطه میان فردی خوب با دانش آموز، درک او و توجه به نیاز دانش آموز می تواند سطح کیفیت تدریس را افزایش دهد؛ معلمی که شرایط دانش آموز را درک می کند، تاثیر مطلوبی بر او به جای می گذارد. علاوه بر آنچه گفته شد، طرح درس، اجرای تدریس به روش مناسب و انجام ارزشیابی پس از تدریس، با کیفیت تدریس در ارتباط است.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر کیفیت تدریس داشتید، می توانید از پرسشنامه ای که توسط سراج ساخته شده است، استفاده کنید.