دانلود رایگان پرسشنامه ترس از دندان پزشکی

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه ترس از دندان پزشکی ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
20
تعداد صفحات:
3
تعداد مولفه:
3
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
PDF

معرفی پرسشنامه ترس از دندان پزشکی

این پرسشنامه یک پرسشنامه ی خود گزارشی می باشد و ترس از دندان پزشکی را در قالب 20 سوال مورد ارزیابی قرار می دهد.

پرسشنامه ترس از دندان پزشکی که بر اساس طیف لیکرتی پنج درجه ای می باشد و دارای سه مولفه زیر است:

  • اجتناب از دندان پزشکی 2-1
  • نشانه های فیزیولوژیکی حین درمان دندان پزشکی 7-3
  • ترس، اضطراب یا حالت ناخوشایندی مرتبط با موقعیت های گوناگون دندان پزشکی 19-8

همچنین این پرسشنامه دارای نمره گذاری، روایی و پایایی می باشد.

فوبیا چیست؟

هر فردی ممکن است در طول زندگی خود از شیء و یا موضوعی خاص احساس ترس و هراس داشته باشد و ترس را تجربه کند. در واقع باید گفت که ترس احساسی گریز ناپذیر بوده و ممکن است برای هر فردی رخ بدهد. اما در این میان افرادی وجود دارند که مبتلا به فوبیا هستند. شاید شما هم بارها در مورد فوبیا و انواع آن شنیده باشید و اطلاعاتی در مورد فوبیا نیز داشته باشید و یا خودتان مبتلا به نوعی فوبیا باشید. در واقع فوبیا نوعی ترس است؛ ترسی که مرضی بوده و اغلب غیر منطقی می باشد. این نوع ترس بسیار اغراق شده است و جالب است بدانید افراد مبتلا به فوبیا از ترس خود و غیر منطقی بودن آن کاملا آگاهی دارند.

دنتوفوبیا چیست؟

یکی از انواع فوبیا که می تواند غیر منطقی باشد، ترس از دندان پزشکی می باشد. این ترس که به عنوان دنتوفوبیا شناخته می شود، ترسی غیر منطقی از دندان پزشکی می باشد. این نوع ترس می تواند بسیار ناراحت کننده و در عین حال مخرب باشد، چرا که با سلامت روان و البته سلامت جسم و بهداشت دندان در ارتباط است.

ویژگی های فرد مبتلا به دنتوفوبیا

  • فردی که مبتلا به این نوع ترس می باشد، دائما از قرار گرفتن در موقعیت هایی که منجر به رفتن به دندان پزشکی می شود، اجتناب می کند و همین باعث می شود که دندان های فرد آسیب بیشتری در گذر زمان ببیند و فرد متحمل درد های عصبی ناشی از دندان درد بشود.
  • فردی که مبتلا به دنتوفوبیا می باشد ممکن است دائما قرار ملاقات با دندان پزشکش را به تعویق بیندازد و سر تایم مقرر در دندان پزشکی حاضر نشود.
  • فرد مبتلا به این نوع فوبیا ممکن است، در حین انجام کار دندانپزشکی دچار تپش قلب و یا افت فشار، عرق کردن و یا لرزش دست و پا شود.

علل ترس از دندانپزشکی

ترس فرد از دندان پزشکی می تواند به علل گوناگونی مانند: ترس از آمپول، ترس از مواد دندان پزشکی، صدای ابزار دندان پزشکی حین کار بر روی دندان، روپوش دندانپزشک و دیگر موارد مختلف باشد.

 نکته اینجاست که افراد مبتلا به انواع فوبیا می توانند به پزشک متخصص روان مراجعه کنند و با پیگیری درمان مناسب اقدام به درمان فوبیای خود داشته باشند. در واقع فوبیا کاملا درمان شدنی می باشد.

اگر فکر می کنید که ممکن است به ترس از دندان پزشکی و یا دنتوفوبیا مبتلا باشید، می توانید از این پرسشنامه برای ارزیابی این ترس در خود استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه ترس از دندان پزشکی