دانلود رایگان پرسشنامه ناهماهنگی بین تلاش و پاداش (ERIQ)

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه ناهماهنگی بین تلاش و پاداش (ERIQ) ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
16
تعداد صفحات:
8
تعداد مولفه:
3
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
سیگریست و مونانو
سال ساخت:
2014
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه ناهماهنگی بین تلاش و پاداش سیگریست و مونانو

این پرسشنامه توسط سیگریست در سال ۱۹۹۶ ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی استرس شغلی می باشد.

این پرسشنامه دارای 16 سوال و سه مولفه:

  • تلاش
  • پاداش
  • تعهد کاری است.

روایی و پایایی پرسشنامه ناهماهنگی بین تلاش و پاداش (ERIQ) تایید شده است.

استرس شغلی

ماهیت فضای کسب و کار نسبت به زمان های گذشته تغییرات بسیاری داشته است؛ امروزه فضای کسب و کار رو به صنعتی شدن رفته است و فضای رقابتی شدیدی میان سازمان ها، شرکت ها و موسسه های مشابه و هم هدف جریان دارد و همین مسئله منجر به تجربه استرس شغلی می شود.

استرس شغلی تاثیرات منفی زیادی بر زندگی شاغلان دارد؛ استرس کاری می تواند سلامت جسمانی و روانی شاغلین را به خطر بیندازد؛ گفته می شود میزان بیماری های عصبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی در شاغلینی که استرس شغلی را تجربه می کنند، بیش از سایر شاغلان است.

نتایج مطالعات نشان می دهد، میان استرس شغلی و بیماری های قلبی عروقی رابطه قوی وجود دارد؛ استرس شغلی باعث تجربه بیماری های قلبی همچون سکته قلبی می شود.

به دلیل تاثیری که استرس شغلی بر بهداشت جسم و روان دارد، مطالعاتی در راستای ارزیابی و اندازه گیری استرس شغلی در چند دهه اخیر در حال انجام است.

استرس شغلی ماهیت ذهنی دارد و ارزیابی مستقیم فیزیکی و شیمیایی آن نسبت به سازه های قابل مشاهده کمی سخت تر است؛ به منظور تعیین اجزای آسیب رسان استرس شغلی می توان از الگوهای نظری استفاده کرد و ناهماهنگی بین تلاش و پاداش از جمله الگوهای نظری است که توسط سیگریت و همکارانش طراحی و ارائه شده است و برای ارزیابی استرس شغلی کاربرد دارد؛ این الگو نسبت به دیگر الگوهای ارائه شده، برتری بیشتری دارد.

الگوی ناهماهنگی بین تلاش و پاداش به این مسئله اشاره دارد که میان تلاش های شغلی فرد بر اساس قرارداد اجتماعی و پاداشی که فرد دریافت می کند، باید تعادل و موازنه وجود داشته باشد. پاداش در محل کار با در نظر گرفتن، شایستگی و لیاقت کاری، ارتقای شغلی و امنیت شغلی اعطا می شود.

حال ار میان تلاش هایی که فرد انجام می دهد و پاداشی که دریافت می کند، هماهنگی و موازنه وجود نداشته باشد، استرس شغلی به وجود می آید و استرس شغلی خود پیامد های منفی به دنبال خواهد داشت. بر اساس این الگو، تعهد کاری که نحوه رویارویی افراد با محیط کار و وظایف شغلی است، تاثیر به سزایی در ایجاد استرس دارد.

اگر تمایل به ارزیابی استرس شغلی بر مبنای الگوی نظری ناهماهنگی میان تلاش و پاداش و بر اساس مولفه های تلاش، پاداش و تعهد کاری داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه ناهماهنگی بین تلاش و پاداش (ERIQ)