معرفی پرسشنامه رفتار کمک طلبی قدم پور و سرمد
این پرسشنامه توسط سرمد و قدم پور در سال 1382 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی رفتار کمک طلبی می باشد.
این پرسشنامه دارای 14 سوال و 2 مولفه:
- پذیرش کمک طلبی
- اجتناب از کمک طلبی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه کمک طلبی قدم پور و سرمد تایید شده است.
یک مسئله شایع میان دانش آموزان عدم فهم و یادگیری برخی دروس است. هر دانش آموزی دارای مهارت های خاص خودش می باشد و در برخی دروس عملکرد بالا و در برخی دروس دیگر عملکرد پایین تری دارد. نمی توان از یک دانش آموز انتظار داشت که در همه زمینه ها عملکرد بالایی از خودش نشان دهد. همین انتظار می تواند باعث استرس و اضطراب در دانش آموزان شود.
رفتار کمک طلبی در دانش آموزان
همان طور که پیش تر اشاره کردیم، تجربه مشکلات درسی در دانش آموزان شایع است. واکنش دانش آموز و معلمان برای رفع مشکلات درسی بسیار حائز اهمیت است. پر واضح است زمانی که مشکل درسی به وجود می آید برای حل مشکلات درسی باید اقداماتی صورت بگیرد. رفتار کمک طلبی یکی از رفتار هایی است که از دانش آموز در این مواقع، انتظار می رود. البته رفتار کمک طلبی در دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است. برای عده ای از دانش آموزان کمک گرفتن از دیگران راحت بوده و برای عده ای دیگر سخت است. به طور کلی می توان گفت دانش آموزان نسبت به کمک طلبی یا پذیرش دارند یا به کل از آن اجتناب می کنند.
پذیرش کمک طلبی نتایج مثبتی برای دانش آموز دارد؛ زمانی که دانش آموز از دیگران کمک می گیرد می تواند عملکرد تحصیلی اش را بهبود ببخشد و مشکلاتش را حل یا اصلاح کند. در جریان فرآیند پذیرش کمک طلبی، دانش آموز می تواند از معلمان سوال بپرسد، از دوستانش کمک بگیرد، از والدین سوال کند، از کتاب های کمک درسی استفاده کند یا از یک معلم خصوصی کمک بگیرد. در هر صورت زمانی که برای حل مشکلات درسی از دیگران کمک بگیریم، موفق تر خواهیم شد.
بالعکس، زمانی که دانش آموز از کمک گرفتن اجتناب کند، احتمالا مشکلات درسی اش حل نخواهد شد و حل مشکلات تبدیل به دغدغه می شود. دلایل مختلفی باعث می شود دانش آموز از کمک گرفتن اجتناب کند. شاید شرم و خجالت از ندانستن، احساس غرور، بی اهمیت بودن به حل مشکلات درسی و غیره از جمله دلایل اجتناب از کمک طلبی باشد.اجتناب از کمک طلبی تاثیرات منفی بر روند تحصیلی دانش آموز خواهد گذاشت و مانند مانعی بر سر راه موفقیت تحصیلی عمل می کند.
به عنوان یک دانش آموز در هنگام مواجهه با مشکلات درسی، چه رفتاری را از خود نشان می دهید؟ آیا به راحتی از دیگران کمک می گیرد یا در هر صورت از کمک گرفتن اجتناب می کنید؟ در صورت تمایل به ارزیابی رفتار کمک طلبی می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.