دانلود رایگان پرسشنامه هوش رقابتی روچ و سانتی

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه هوش رقابتی روچ و سانتی ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
22
تعداد صفحات:
4
تعداد مولفه:
5
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
روچ و سانتی
سال ساخت:
2001
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه هوش رقابتی روچ و سانتی

این پرسشنامه توسط روچ و سانتی در سال 2001 ساخته شده است. هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی هوش رقابتی بوده است.

این پرسشنامه دارای 22 سوال بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای می باشد و مولفه های آن عبارت اند از:

  • هوش تجاری
  • هوشمندی نسبت به رقبا
  • هوش تکنیکی
  • هوش اجتماعی
  • هوش رقابتی

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و نمره گذاری می باشد.

مدیریت سازمان ها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. مدیر یک سازمان باید از هوش بسیار خوبی در زمینه ی مدیریت سازمانی برخوردار باشد. مولفه های بسیاری در موفقیت یک سازمان نقش دارد که از مهم ترین آن انتخاب درست مدیران سازمانی با علم کافی از مدیریت است.

هوش رقابتی چیست؟

یکی از مواردی که نقش مهمی در رشد سازمانی و همچنین مدیریت خوب یک سازمان دارد، هوش رقابتی می باشد. هوش رقابتی را نوعی نظارت هدفمند بر محیطی که سازمان ها در آن با یکدیگر به رقابت می پردازند و در ارتباط با یکدیگر هستند، تعریف می کنند. هوش رقابتی منجر به هدفمندی و گرفتن تصمیمات مهم و کاربردی برای رقابت با دیگر سازمان ها با هم تعریف می شود. رقابتی که می تواند کاملا سازنده و البته پایدار باشد.

مولفه های هوش رقابتی

هوش رقابتی مزیت زیادی برای سازمان ها دارد. به موجب داشتن هوش رقابتی افراد در سازمان ها می توانند رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. هوش رقابتی دارای مولفه های بسیاری می باشد.

  • یکی از این مولفه ها، داشتن هوش تجاری است؛ افرادی که از هوش تجاری خوبی برخوردارند از شما اقتصادی و تجارتی خوبی برخوردار بوده و می توانند ایده های تجاری خوبی را برای تاسیس تجارت های نوپا و یا پیشبرد یک تجارت به نحو احسن داشته باشند.
  • همچنین یکی از نکات مهم در هوش رقابتی داشتن هوشمندی بیشتر نسبت به سایر رقبا می باشد.  کسانی که از هوش رقابتی خوبی برخورداند، می توانند به راحتی با رقبای خود به رقابت بپردازند و از آن ها جلوتر هم بروند. این هوشمندی در رقابت بسیار پر اهمیت می باشد.
  • از دیگر مولفه های هوش رقابتی داشتن هوش اجتماعی هم هست؛ در انجام رقابت ها داشتن تعامل اجتماعی بسیار مهم است. اینکه افراد بتوانند به خوبی با یکدیگر در تعامل باشند و بتوانند ارتباط خوب و موثری داشته باشند.
  • علاوه بر تمام این موارد، داشتن هوش تکنیکی هم بسیار مهم است. اینکه افراد از نظر تکنیکی دارای مهارت خوبی باشند و دانش فنی قابل قبولی داشته باشند، بسیار مهم است. برقراری روابط عمومی خوب با مشتریان و مراجعان به سازمان هم باید مورد توجه مدیران سازمانی قرار بگیرد چرا که مراجعان و برطرف کردن نیاز های آنان نقش مهمی در رشد یک سازمان دارند.

اصطلاح هوش رقابتی در حوزه ی سازمانی بسیار مورد استفاده و مطالعه قرار گرفته است و  اصطلاح بسیار مهمی می باشد. اگر مایل به ارزیابی هوش رقابتی هستید می توانید از این پرسشنامه معتبر استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه هوش رقابتی روچ و سانتی