دانلود رایگان پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین بر اساس مدل فلنر

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین بر اساس مدل فلنر ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
47
تعداد صفحات:
7
تعداد مولفه:
4
مقیاس:
لیکرت هفت درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
1385
سال ساخت:
1385
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین بر اساس مدل فلنر

این پرسشنامه بر اساس مدل فلنر در سال 1990، توسط پرندین در سال 1385 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی کفایت و شایستگی اجتماعی می باشد.

این پرسشنامه دارای 47 سوال و 4 بعد:

  • مهارت رفتاری
  • مهارت شناختی
  • مهارت هیجانی
  • آمایه انگیزشی می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین بر اساس مدل فلنر تایید شده است.

انسان موجودی چند بعدی می باشد؛ یکی از ابعاد مهم انسانی، بعد اجتماعی او می باشد. همه ی ما بارها در کتب مختلف خوانده ایم که انسان موجودی اجتماعی می باشد و در بستر اجتماع رشد و پرورش پیدا می کند. بنابراین، تعاملات انسانی و برقراری انسان ها با یکدیگر حائز اهمیت بسیار می باشد. تعاملات انسانی و انسان در بستر اجتماع در علوم مختلفی همچون جامعه شناسی و یا روان شناسی اجتماعی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. یکی از موضوعات مهم در رابطه با انسان و اجتماع، مبحث کفایت یا شایستگی اجتماعی می باشد. این موضوع بارها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است و تحقیقات بسیاری در این رابطه وجود دارد.

شایستگی اجتماعی چیست؟

شایستگی اجتماعی که با عنوان کفایت اجتماعی هم شناخته می شود، به طور کلی به توانایی و قدرت برقراری ارتباط با دیگران و تعامل با مردم تعریف می شود. شایستگی اجتماعی مجموعه ای از، توانایی و توانمندی ها، کسب مهارت های مختلف و ظرفیت های فردی در رابطه با مهارت های رفتاری، مهارت شناختی و مهارت های هیجانی به علاوه ی آمایه انگیزشی تعریف می شود.

در بیان دیگر، می توان گفت هنگامی که یک فرد از شایستگی یا کفایت اجتماعی برخوردار است، به سبب توانایی هایی که داشته یا کسب کرده است، می تواند به خوبی تکالیف و وظایف شغلی خود را انجام دهد و در تبادلات روزانه خود در موقعیت ها و محیط های متفاوت، موفق تر عمل کند. برخی از مهارت های مرتبط با احساس کفایت و شایستگی اجتماعی عبارت اند از:

  • مهارت های رفتاری؛ مهارت هایی هستند که مربوط به کنترل رفتار می باشند؛ برای مثال کنترل خشم یک مهارت رفتاری است.
  • مهارت شناختی؛ مهارت های شناختی به حوزه شناختی مربوط است مثلا افکار، حافظه و .. جز توانایی های شناختی هستند و می توان گفت کنترل افکار، مهارت حل مسئله و هر مهارت ذهنی دیگر، جز مهارت های شناختی دسته بندی می شود.
  • مهارت های هیجانی؛ همان طور که مشخص است با هیجانات و عواطف و احساسات ما در ارتباط می باشند. اگاهی از هیجانات و احساسات و توانایی مدیریت هیجانات، جز مهارت های هیجانی دسته بندی می شود.
  • آمایه انگیزشی؛ با انگیزه های انسانی در ارتباط است. ایجاد انگیزه های درونی، به جای انگیزه های بیرونی، در کفایت اجتماعی نقش دارد.

در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر کفایت یا شایستگی اجتماعی در خود و یا فرد دیگری داشتید، می توانید از پرسشنامه ی استاندارد کفایت یا شایستگی اجتماعی پرندین بر اساس مدل فلنر استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین بر اساس مدل فلنر