معرفی پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز
این پرسشنامه توسط گومز و همکاران در سال 2005 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی یادگیری سازمانی می باشد.
این پرسشنامه دارای 16 سوال و 4 مولفه است.
روایی و پایایی پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز تایید شده است.
یادگیری سازمانی
سرعت تغییر و تحول در دنیای امروز بیشتر از آنچه که تصور می کنیم، می باشد؛ روند تغییر و تحول روز به روز در حال سرعت گرفتن بوده و تمام ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. فضای کسب و کار نیز دستخوش تغییرات زیاد شده است و اگر سازمانی تمایل به حفظ ثبات و بقای خود در عرصه پر تنش تغییرات دارد، باید مجموعه اقداماتی را انجام دهد.
در این میان یکی از مواردی که می تواند برای موفقیت و حفظ ثبات سازمان مثمر الثمر باشد، تلاش برای ایجاد فضایی به منظور یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی فرآیندی است که با کسب اطلاعات و دانش در ارتباط است و جز فرآیند های پویا در سازمان محسوب می شود.
سازمانی که در آن یادگیری سازمانی جریان داشته باشد، می تواند خود را با روند تغییرات سازگار کند و مقابله بهتری با چالش ها داشته باشد. یادگیری سازمانی شامل هرگونه فعالیت مرتبط با تولید دانش، یادگیری مهارت و اصلاح و ایحاد رفتار است. سازمان ها به واسطه یادگیری سازمانی می توانند دانش و عملکرد خود را بهبود ببخشند و ضمن حفظ مزیت رقابتی با دیگر سازمان ها، تبدیل به یک سازمان موفق شوند.
یادگیری سازمانی در این پرسشنامه با چهار مولفه در ارتباط است؛ این 4 مولفه شامل، تعهد مدیریت، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچه سازی دانش می شود.
منظور از تعهد مدیریت، درک میزان مهم بودن یادگیری توسط مدیران در سازمان و تلاش برای اکتساب، ایجاد و انتقال دانش به عنوان یک ارزش در سازمان است.
دید سیستمی اشاره به این مسئله دارد که سازمان یک سیستم است و از بخش های مختلف که هرکدام وظیفه و کارکرد مشخص دارند، ساخته شده است و این بخش ها باید به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند؛ در دید سیستمی ارتباطات و تبادل اطلاعات و خدمات اهمیت به سزایی دارند.
در تعریف فضای باز و آزمایشگری باید بگوییم که فضای باز یعنی به ایده ها و نقطه نظرات جدید در بیرون و درون سازمان اهمیت بدهیم و ایده ها را مورد آزمایش قرار دهیم تا ضمن ایجاد دانش جدید، یادگیری خلاقانه را پرورش دهیم و با یافتن راه حل های نوین به سراغ حل مسائل برویم.
و در نهایت منظور از انتقال و یکپارچه سازی دانش، انتقال دانش به طرق مختلف از طریق محاوره، تعامل و مکاتبه است.
در صورت تمایل به ارزیابی یادگیری سازمانی می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر که توسط گومز ساخته شده است، استفاده کنید.