معرفی پرسشنامه ارزیابی کیفیت تولید محتوای الکترونیک
پرسشنامه ارزیابی کیفیت تولید محتوای الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی شده است.
این پرسشنامه حاوی 45 مورد سوال است و زیر مقیاسی ندارد.
نحوه پاسخ دهی به سوالات این پرسشنامه بر اساس یک طیف لیکرتی 5 درجه ای و با عبارات عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف می باشد.
نحوه برگزاری کلاس های درسی و یا جلسات اداری تا قبل از شروع بیماری ای تحت عنوان کووید نوزده در بیشتر اوقات و یا می توان گفت همیشه به صورت حضوری بوده است. اما با اتفاقی که امروزه و طی دو ساله ی اخیر جهان را با خودش درگیر کرده و به نوعی بر روند شغلی و تحصیلی انواع کارکنان و دانشجویان و دانش آموزان در هر زمینه و مقطعی خلال ایجاد کرده است. قطعا شما نیز به عنوان کسی که در دوران پاندمی ویروس کرونا و کووید نوزده زندگی می کنید، اثرات سو و منفی این ویروس بر روند زندگی دیده اید. یکی از زمینه هایی مه با شروع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و به کلی با تغییر روند رو به رو شد، زمینه ی تحصیلی و آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان بوده است.
کلاس های درس حضوری و تعاملات رو در رو دانشجویان و دانش آموزان جا خود را به دوران قرنطینه و ارتباطات مجازی داده اند. سیستم آموزشی حضوری جای خودش را به سیستم آنلاین و مجازی داده است و معلمان و اساتید به جای استفاده از تخته و وسایل کمک آموزشی از رایانه ها و ... استفاده می کنند. نکته مهم در این باره محتوایی است که قرار است به این دانش آموزان و دانشجویان تدریس شود. سوالی که پیش می آید این است که آیا دروسی که از طریق فضای مجازی و اینترنت به دانشجویان آموزش داده می شود، دارای محتوای درست و کافی می باشد؟ آیا معلمان به اندازه کافی در این زمینه تلاش خود را می کنند؟
محتوای الکترونیکی که در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار می گیرد، باید به اندازه کافی جامع و دقیق باشد. دمعلمان و اساتید باید از انواع محتوای تصویری در کنار متون برای آموزش استفاده کنند. استفاده از منابع جایگزین و مطلبوب در کنار کتبی که به عنوان منبع اصلی استفاده می شود، لازم و ضروری است. استفاده از نمودار ها و اشکال نیز ضروری به نظر می رسد.
باید توجه داشت که ساعات کافی باید در حین تدریس آنلاین مورد توجه قرار بگیرد و دانش آموزان و دانشجویان باید فضای آموزشی مطلوبی داشته باشند. جلسات آنلاین باید به موقع برگزار شوند و کیفیت مناسب داشته باشند. پس زمانی که مطالب درسی از طریق فضای مجازی و ارتباطات اینترنتی در اختیار دانشجویان و .. قرار می گیرند، باید ارزیابی دقیق و منظمی هم در مورد تولید محتوای الکتریکی آن ها از سوی مسئولین زیربط صورت بگیرد.