اعتماد سازمانی
اعتماد سازمانی به عنوان باور به اینکه کسی می تواند به کسی یا چیزی تکیه یا اعتماد کند تعریف شده است. اعتماد سازمانی به عنوان حدی که شخصی مایل است تا نیت خوبی داشته باشد و به کلام و اعمال افراد دیگر اطمینان داشته باشد، تعریف می شود یا یک حالت روانشناختی است که فرد بر اساس انتظارات مثبت از نیات یا رفتار دیگری تمایل به پذیرش ریسک از طرف او را دارد، اعتماد به عنوان باور به اینکه کسی می تواند به کسی یا چیزی تکیه یا اعتماد کند تعریف شده است.
این تعریف در نگاه اول به نظر می رسد که آشکار و قابل فهم باشد، اما حقیقت این است که تعریفی خوب و جهانی در مورد اعتماد که قابل کاربرد در همه موقعیت ها باشد، وجود ندارد.
معرفی پرسشنامه اعتماد سازمانی مک نایت و چروانی
این پرسشنامه در سل 2002 توسط مک نایت و چروانی ساخته شده است.
پرسشنامه اعتماد سازمانی، به سنجش میزان اعتماد اعضای یک شرکت یا سازمان در مولفه های زیر می پردازد:
- اعتماد به همکاران
- اعتماد به محیط کار
- اعتماد به مدیریت
این پرسشنامه دارای 18 سوال است و جواب هر سوال به صورت طیف لیکرت پنج درجه ای از خیلی کم تا خیلی زیاد می باشد.
همچنین پرسشنامه اعتماد سازمانی مک نایت و چروانی، دارای روایی و اعتبار و نمره گذاری می باشد.