معرفی پرسشنامه عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون
این پرسشنامه توسط کاپلان و نورتون در سال 2001 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمانی بوده است.
پرسشنامه عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون دارای 17 سوال است و 4 بعد در رابطه با:
- بعد مالی
- بعد مشتری
- بعد فرآیند های داخلی
- فرآیند های یادگیری و رشد
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی بوده و روایی آن در سال 1391 در ایران تایید شده است. همچنین دارای نمره گذاری است.
هر سازمان فعالی که در جامعه مشغول به کار و فعالیت می باشد باید اثر بخشی لازم را داشته باشد. اثر بخشی سازمانی با هدف خاصی انجام می شود و هدف از اثربخشی بررسی میزان دستیابی افراد درون سازمان به اهدافی که برای خود تعیین کرده اند و عمل به برنامه هایی است که در درون یک سازمان تدوین شده است.
عملکرد اعضای درون سازمان
اما من باب اثر بخشی درون سازمانی، عملکرد اعضای درون سازمان نیز باید مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد. در واقع می توان گفت که ارزیابی عملکرد سازمانی با اثربخشی سازمان در ارتباط کامل می باشد. پس از تعیین وظایف کارمندان در محیط کار و سازمان خود باید نظارت مستقیمی بر کار افراد در سازمان های صورت بگیرد. این ارزیابی عملکرد سازمانی باید منظم و دقیق باشد.
هنگامی که ارزیابی عملکرد سازمانی به صورت دقیق و منظم انجام شود:
- کار کارمندان و نحوه ی فعالیت آن ها در درون سازمان و میزان تعهدی که کارمندان به مسئولیت و کار خود دارند هم به صورت دقیق مشخص می شود
- در صورت تخطی از برنامه های سازمانی و عدم رعایت وظایف سازمانی، می توان به آگاهی و درک درستی از نحوه فعالیت سازمان و کارمندان و منابع انسانی رسید.
در جریان تعامل سازمان ها با مشتریان، موارد بسیاری باید مورد توجه قرار بگیرد. سازمان ها باید به میزان رضایت مشتریان از خود و بهره وری سازمان برای مشتریان و مشتریان برای سازمان تاکید داشته باشند. هزینه ها و بودجه ای که برای سازمان در نظر گرفته می شود باید دقیق باشد و استفاده از بودجه ی سازمانی برای امور سازمان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. سازمان باید برای کارمندان خود طرح های آموزشی مناسبی را تدوین کند و به ارتقای دانش در میان کارمندان و منایع سازمانی تاکید موکد داشته باشد. در این خصوص سرعت عمل کارمندان در انجام امور سازمانی هم باید مورد تایید مدیران سازمانی قرار بگیرد.
به طور کلی، ارزیابی دقیق و درست سازمانی منجر به پیشبرد اهداف سازمان و ارتقای کار سازمانی و دستیابی راحت تر به اهداف درون سازمانی میشود. ارزیابی عملکرد می تواند به عنوان یک عامل موفقیت برای سازمان ها در نظر گرفته شود.
اگر مدیر یک سازمان هستید برای اداره ی بهتر و بررسی دقیق آنچه که در درون سازمان اتفاق می افتد، باید ارزیابی دقیقی از عملکرد نیروها در درون سازمان داشته باشید. در صورت تمایل می توانید از این پرسشنامه بهره ببرید و به وسیله ی این پرسشنامه به ارزیابی عملکرد سازمان بپردازید.