انگیزش تحصیلی
سازه انگیزش تحصیلی به رفتارهایی که برای یادگیری و پیشرفت در تحصیل مربوط است، اطلاق می شود. به طور کلی انگیزش پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از انگیزه های پیشرفت، نیرویی درونی است که یادگیرنده را به ارزیابی همه جانبه عملکرد خود با توجه به عالی ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است، سوق می دهد.
معرفی پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (HEMS)
این پرسشنامه بین سال 1980 تا 1981 توسط هارتر ساخته شد.
پرسشنامه HEMS به سنجش میزان انگیزش تحصیلی در افراد در دو مولفه زیر می پرداز:
- انگیزش درونی
- انگیزش بیرونی
این پرسشنامه دارای 33 سوال است که جواب هر سوال به صورت لیکرت پنج درجه ای از هیچوقت تا همیشه است.
همچنین پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر دارای روایی و اعتبار و نمره گذاری نیز می باشد.