دانلود رایگان پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
40
تعداد صفحات:
11
تعداد مولفه:
11
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
بخشی و همکاران
سال ساخت:
1383
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ

این پرسشنامه توسط بخشی و همکارانش در سال 1383 طراحی شده است.

به طور کلی دارای 40 سوال و بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای می باشد.

این پرسشنامه دو دسته از عوامل درونی و بیرونی در جریان انگیزش کارمندان را مورد بررسی قرار می دهد. این مولفه ها عبارتند از:

عوامل درونی (ذهنی) که شامل:

  • شناخت و قدردانی
  • پیشرفت و توسعه شغلی
  • ماهیت كار
  • استقلال و مسئولیت
  • موفقیت و ارتقای شغلی

عوامل بیرونی (بهداشتی) که شامل:

  • حقوق و دستمزد
  • خط مشی حاكم بر محیط كار
  • نحوه ارتباط با اطرافیان
  • امنیت شغلی
  • شرایط محیط كار
  • نحوه سرپرستی و نظارت مسئولین

پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ دارای روایی و پایایی مناسب است و دارچینی در سال 1394 آن را در کشور ایران اعتبار یابی کرده است.

همچنین این پرسشنامه دارای نمره گذاری نیز می باشد.

انسان های برای گذران زندگی خود و بر طرف کردن نیاز های مالی و اقتصادی خود و همچنین برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و تعامل در اجتماع نیاز به کار و فعالیت دارند. افراد بعد از گذشت سنین کودکی و نوجوانی و گاها پس از آموختن مهارت و یا درس خواندن در رشته ای که به آن علاقه مندند، شغل خود را در همین راستا انتخاب کرده و به کار و فعالیت مشغول می شوند. اینکه افراد از همان ابتدا در شغلی که انتخاب کرده اند و فعالیت می کنند، موفقمی شوند و یا پس از مدتی دست از آن کار می کشند و به شغل و فعالیت دیگری روی می آورند تابع موارد و دلایل زیادی می باشد و افراد می توانند طبق دلایلی که دارند، تغییر شغل و مسیر بدهند.

انگیزش کارکنان

یکی از مواردی که می تواند موجب پیشرفت کارمندان در سازمان ها و محیط کاریشان شود، داشتن نیرو و انگیزه کافی است. به عبارت دیگر انگیزش کارکنان برای داشتن موفقیت و حس خوب به کار بسیار مهم است و می توان گفت که احتمالا اگر فردی دارای انگیزش بیشتری در جریان کاری و شغلش باشد، موفقیت بیشتری هم کسب خواهد کرد.

مولفه های انگیزش کارکنان

خوب است بدانید که بسیاری از موارد در داشتن انگیزش کارمندان دخیل هستند و موجب داشتن انگیزه در کارکنان می شود. مهم است مدیرانی که در راس سازمان ها قرار دارند، به این مورد توجه کرده و نیاز کارمندان درون سازمان را به صورت مداوم و مکرر بررسی کنند. چرا که اگر نیاز کارکنان به دقت بررسی شود و خواسته کارمندان بر طرف شود، انگیزه آنان برای کار بیشتر شده و هم چنین بر روند سازمان تاثیرات مثبت تری خواهند گذاشت.

مثلا یکی از موارد تاثیر گذار در روند انگیزش کارمندان از لحاظ مادی، داشتن حقوق و دستمزد خوب است و اگر این حقوق به مراتب و با توجه به نیاز کارمندان و نرخ تورم در جامعه افزایش یاید، همین مورد موجب امنیت خاطر کارمندان شده و می تواند انگیزش بیشتری برای آنان در حین کار داشته باشد. اینکه مسئولان وظایف کارمندان را به درستی برای آنان شرح بدهند و میزان مسئولیتشان دقیق و مشخص و تعریف شده باشد، می تواند به داشتن انگیزه بیشتر در کارکنان کمک کند و خیلی از موارد دیگر مانند محیط کار، فاصله ی محل کار از خانه و ... که بیان آن ها در این قسمت نمی گنجد. در صورت تمایل می توانید از این پرسشنامه برای ارزیابی انگیزش کارمندان کمک بگیرید.

دریافت رایگان پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ