معرفی پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم
این پرسشنامه در سال 1984 توسط سولومون و راث بلوم ساخته شد.
پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم به سنجش میزان اهمال کاری تحصیلی افراد در سه بعد زیر می پردازد:
- آماده نمودن تکالیف (سوالات 9 تا 17)
- مطالعه برای امتحان (سوالات 1 تا 6)
- تهیه مقالات نیم سال تحصیلی (سوالات 20 تا 25 )
افزون بر 21 سوال مذکور، 6 سوال (سوال های 27، 26، 19، 18، 8،7) برای سنجش دو ویژگی"احساس ناراحتی نسبت به اهمال کار بودن" و "تمایل به تغییر عادت تعلل ورزی" در نظر گرفته شده است.
این پرسشنامه دارای 27 سوال است که جواب هر سوال به صورت طیف لیکرت پنج درجه ای از هرگز تا همیشه است.
روایی و پایایی پرسشنامه تعلل ورزی سولومون و راث بلوم (۱۹۸۴) نسخه دانشجو تایید شده است.
اهمال کاری تحصیلی
یک مسئله رایج میان دانش آموزان و دانشجویان در حال تحصیل، تعلل ورزی و اهمال کاری در انجام تکالیف و وظایف درسی می باشد. این متغیر توسط روان شناسان در مطالعات مختلفی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. هر محصلی ممکن است در طول دوران تحصیلش، اهمال کاری و تعلل ورزی نسبت به انجام تکالیف، آماده کردن پروژه های درسی، انجام کار گروهی و ... داشته باشد. اما باید بدانید اگر این تعلل و به اصطلاح عموم دست دست کردن، بیش از اندازه شود، عملکرد تحصیلی دانش آموز یا دانشجو را با مشکلات جدی روبه رو می کند و کم ترین آسیب این رفتار، افت تحصیلی دانش آموز است که خود، مسئله بزرگی می باشد.
تعلل ورزی تحصیلی به چه معناست؟
راث بلوم و همکارانش در سال 1986 پژوهشی در خصوص تعلل ورزی تحصیلی داشته اند؛ بر اساس پژوهش آن ها، می توان تعلل ورزی را اینگونه تعریف کرد: تعلل ورزی تحصیلی، تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت های تحصیلی تعریف می شود، که این عمل همیشه با اضطراب و رفتار های اضطرابی همراه است. به عنوان نمونه، می توان به رفتار دانش آموزی اشاره کرد که از یک هفته قبل، زمان برگزاری امتحان و منابع درسی را می داند، اما به جای تقسیم مطالب و خواندن این مطالب در طول یک هفته، مطالعه را به شب امتحان محول می کند. مطالعه شب امتحانی، با سرعت و عجله صورت می گیرد و برای دانش اموز یا دانشجو، اضطراب زیادی به همراه دارد.
یکی دیگر از مصداق های تعلل ورزی تحصیلی، موکول کردن یادگیری مطالب به زمان های دیگر است، بدین صورت که فرد، در کلاس درس مطلب را یاد نگرفته است و از معلم یا استاد خود در مورد مطلبی که فرا نگرفته است، سوال نمی کند و یادگیری مطالب را به زمانی بعد موکول می کند یا مثلا به خودش قول می دهد از دوستان و هم کلاسی ها در مورد مطلب بپرسد. تعلل ورزی در انجام وظایف درسی، تاثیرات نامطلوبی بر روند تحصیلی دانش آموز می گذارد. همان طور که پیش تر گفته شد، یکی از آسیب های آن، افت تحصیلی، تضعیف عملکرد یادگیری، انجام تقلب و رونویسی از تکالیف دیگران و ...
بهتر آن است که در مورد پیامد های منفی رفتار تعلل ورزی تحصیلی با دانشجو یا دانش آموز صحبت شود و با ارائه راهکارهایی از این رفتار جلوگیری شود. در صورت تمایل به ارزیابی متغیر تعلل ورزی تحصیلی در دانشجویان می توانید از پرسشنامه ی تعلل ورزی سولومون و راث بلوم (۱۹۸۴) نسخه دانشجو استفاده کنید.