دانلود پرسشنامه شاخص شدت بی خوابی مورین (ISI)

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
1,800 تومان

دانلود پرسشنامه شاخص شدت بی خوابی مورین (ISI) ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
5
تعداد صفحات:
5
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
مورین
سال ساخت:
1993
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word
دریافت پرسشنامه کیفیت سود
برای دریافت اطلاعات خرید، شماره موبایل خود را وارد کنید
پرداخت با تمام کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است.
لینک دانلود بلافاصله پس از بازگشت از درگاه بانکی نمایش داده می شود و امکان دانلود فعال میگردد

معرفی پرسشنامه شاخص شدت بی خوابی مورین (ISI) 

این پرسشنامه توسط مورین در سال 1993 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ادراک بیمار از بی خوابی اش می باشد.

این پرسشنامه دارای 5 سوال است.

روایی و پایایی پرسشنامه شدت بی خوابی مورین تایید شده است.

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل بر سلامتی، خواب است. خواب تاثیر زیادی بر سلامت ذهن و جسم دارد. زمانی که ما می خوابیم فرصتی را برای بازسازی و ترمیم اندام های بدن فراهم می کنیم. زمانی که کیفیت خواب ما مطلوب نباشد، زمان هایی که باید خواب باشیم را در بیداری سپری می کنیم، مبتلا به بی خوابی یا کم خوابی می شویم.

بی خوابی چگونه وضعیتی است؟

همان طور که مشخص است، بی خوابی با بیدار ماندن و عدم خواب مناسب معنا پیدا می کند. بی خوابی وضعیتی است که در نتیجه ی تجربه ی احساسات ناخوشایندی مانند استرس و اضطراب در فرد روی می دهد. بی خوابی با حالاتی نظیر افسردگی، درماندگی، نا امیدی، احساس سردرگمی، همراه است.

تاثیرات بی خوابی بر افراد چیست؟

زمانی که فرد خواب خوبی نداشته باشد، کارکرد های ذهنی اش با مشکل مواجه خواهد شد؛ به بیان بهتر، بی خوابی بر قدرت تمرکز، بر توانایی حافظه، فرآیند یادگیری، توانایی توجه، توانایی فکر کردن، انتخاب و تصمیم گیری تاثیر می گذارد. علاوه بر موارد ذکر شده، بی خوابی یا خواب کم، فرد را تحریک پذیر تر می کند؛ در این صورت فرد میزان بالاتری از پرخاشگری و عصبانیت را تجربه می کند و به اصطلاح خیلی زود از کوره در می رود. اگر بی خواب هستید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید چرا که بی خوابی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. از دیگر تاثیرات منفی بی خوابی بر سلامت جسم، می توان به افزایش وزن، ابتلا به دیابت، تضعیف سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری های تنفسی، کاهش میل جنسی و ... اشاره کرد.

فردی که بی خوابی را تجربه می کند، از نظر روانی و جسمانی احساس خستگی خواهد داشت و خستگی کارکرد او را در زندگی روزمره اش با مشکلاتی مواجه می کند و فرد نمی تواند به درستی از عهده ی مسئولیت های روزانه اش بر بیاید. ادراک فرد در مورد بی خوابی اش متفاوت است؛ فردی ممکن است از بی خوابی خود کلافه یا آشفته باشد، از بهم ریختگی الگوی خوابش رضایت داشته یا نداشته باشد.  در هر صورت مشکلات مربوط به الگوی خواب و بی خوابی نباید نادیده انگاشته شود و در صورت وجود هرگونه مشکل خواب فرد باید به پزشک مراجعه کند.

آیا تا به حال از مشکل کمبود خواب یا بی خوابی رنج برده اید؟ بی خوابی چه تاثیری بر روند زندگی شما داشته است؟ در صورت تمایل به ارزیابی متغیر بی خوابی می توانید از پرسشنامه ی استاندارد بی خوابی مورین استفاده کنید.