تفکر انتقادی
تفکر انتقادی یک فرآیند شناختی است که فراگیر در طی آن با بررسی علل، تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس و نتیجه گیری از آنها به قضاوت و تصمیم گیری می پردازد. به عبارت دیگر یک فرآیند قضاوتی خود تنظیم و هدفمند است که منجر به حل مسئله و تصمیم گیری مناسب می شود.
پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST)
این پرسشنامه در سال 1994 توسط پیتر فاشیون و نورین فاشیون ساخته شده است. این پرسشنامه دارای دو فرم است که فرم الف آن شامل 75 سوال و فرم ب آن شامل 34 سوال است.
پرسشنامه CCTST به سنجش پنج حوزه از تفکر انتقادی افراد می پردازد که عبارتند از:
- ارزشیابی
- استنباط
- تحلیل
- استدلال قیاسی
- استدلال استقرایی
این پرسشنامه دارای 34 سوال است که جواب هر سوال دارای چهار گزینه متفاوت است.
همچنین این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار نیز می باشد.