دانلود رایگان پرسشنامه وضعیت سلامت خانواده (FHSI)

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه وضعیت سلامت خانواده (FHSI) ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
16
تعداد صفحه:
4
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
نورم، مالیا و گاریسون
سال ساخت:
1988
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه وضعیت سلامت خانواده (FHSI)

این پرسشنامه توسط نورم، مالیا و گاریسون در سال 1988 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی علایم جسمانی و روانی اعضا خانواده می باشد.

این پرسشنامه دارای 16 سوال و 2 بعد:

  • سلامت جسمانی / زیست شناختی
  • سلامت هیجانی روان شناختی می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه وضعیت سلامت خانواده تایید شده است.

خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی می باشد و نقش مهمی در تربیت اعضا و شکل گیری شخصیت و ویژگی های رفتاری آن ها دارد؛ از همین رو، وضعیت سلامت خانواده حائز اهمیت بسیار است. جامعه ای که در آن خانواده ها در وضعیت سلامت مطلوبی قرار داشته باشند و اعضای آن از نظر جسمانی و روانی سالم باشند، جامعه ای شاد و با کارکرد سالم خواهد بود.

سلامتی از دهه های پیشین تا به اکنون توسط متخصصان و پزشکان مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ به سبب ارزیابی های متفاوت، تعاریف مختلفی در خصوص سلامتی وجود دارد. به طور کلی، سلامتی وضعیتی است که فرد در آن آسایش و کامیابی زیستی، روانی و اجتماعی را به طور کامل تجربه می کند و سلامتی صرفا نبود بیماری یا ناتوانی و معلولیت نیست.

سازمان بهداشت جهانی در مورد سلامت روان می گوید، تجربه بهزیستی روانی و نبود بیماری روانی همان سلامت روان یا بهداشت روان است.

فردی که عملکرد قابل قبولی از نظر رفتاری و هیجانی دارد، توانایی مقابله با مشکلات و سختی ها را در زندگی دارد و می تواند میان فعالیت های مختلف در زندگی همچون فعالیت های تحصیلی، شغلی، زندگی روزمره، روابط بین فردی، تعادل برقرار کند، از نظر روانی سالم است.
پس سلامت روان در برگیرنده بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی ادراک شده، خودمختاری، توانمندی در ابعاد مختلف و خودشکوفایی است.

بهداشت روانی یا سلامت روان خانواده مهم است و این بدان معنا است که خانواده و اعضای آن می توانند به یکدیگر در راستای سازگاری با اتفاقات، تکامل استعدادها، رسیدن به کمال و خود شکوفایی، آموزش مهارت های زندگی و توسعه فردی و اجتماعی کمک کنند.

هر فردی در بستر خانواده رشد می کند و تعامل و برقراری ارتباط با جامعه را درون خانواده یاد می گیرد، پس هرچه والدین عملکرد بهتری داشته باشند، سلامت جسم و روان اعضای خانواده بیشتر خواهد بود.

در این پرسشنامه شاخص های سلامت جسمانی و هیجانی مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ مواردی همچون سردرد، گلو درد، احساس تنش، احساس ناراحتی، احساس فشار، معده درد، مشکل در به خواب رفتن، احساس کم انرژی و کم انگیزه بودن، مشکل در به خواب ماندن یا از خواب پریدن، مشکل در آرام بودن، احساس تنهایی، گردن درد یا پشت درد، احساس بی قراری، استرس داشتن، نفس های کوتاه و علی بودن به عنوان علائم جسمانی و روانی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در صورت تمایل به ارزیابی علایم جسمانی و روانی اعضا خانواده می توانید از این پرسشنامه 16 سوالی استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه وضعیت سلامت خانواده (FHSI)