دانلود رایگان پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
10
تعداد صفحات:
3
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
سید محمد مقیمی و همکاران
سال ساخت:
1388
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی

این پرسشنامه توسط سید محمد مقیمی و همکاران ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مشخصه ارگانیک یا مکانیک بودن سازمان می باشد.

این پرسشنامه دارای 10 سوال است.

روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی (مکانیک/ارگانیک) تایید شده است.

اداره سازمان

روش اداره سازمان ها با یکدیگر متفاوت است؛ پژوهش هایی در خصوص ساختار مدیریتی در سازمان انجام شده است. پژوهشگرانی به نام تام برنز و جی ام استاکر در این خصوص تحقیقاتی انجام داده اند؛ آن ها با تحقیق بر بیست شرکت انگلیسی و اسکاتلندی به این نتیجه رسیده اند که سازمان ها از نظر ساختار مدیریتی به دو شیوه اداره می شوند و این دو شیوه را مکانیکی و ارگانیکی نامیدند.

در هر کدام از این سیستم ها، از منابع سازمان به صورت کارآمد و اثربخش استفاده می شود. سیستم های مکانیکی و ارگانیکی دارای ویژگی های خاص و منحصر به خود می باشند.

سیستم های مکانیکی؛ برای سیستم های مکانیکی می توان ساعت یا اتوموبیل را مثال زد؛ این سیستم ها قانونمند بوده و بر اساس ساختار درون و قوانین علیتی ذاتی ادراه می شوند. در سیستم های مکانیکی بحث انتخاب مطرح نیست و اجزای یک سیستم با یکدیگر در ارتباط بوده و از یک هدف مشترک پیروی می کنند.

سیستم های مکانیکی بسته به هدفی که دارند می توانند باز یا بسته باشند؛ سیستم بسته سیستمی است که از هیچ عاملی تاثیر نمی گیرد اما سیستم باز می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار بگیرد. نیوتون جهان هستی را یک سیستم بسته در نظر می گرفت و در مقابل سیارات را یک سیستم باز توصیف می کرد.

محیط های باثبات و پایدار بهتر است با سیستم مدیریتی مکانیکی اداره شود؛ محیط هایی که دارای پیچیدگی، رسمیت و تمرکز هستند سیستم مدیریتی مکانیکی برایشان بهتر است. در سازمان هایی که با روش مکانیکی اداره می شود، کارها و وظایف از دیگر جدا بوده و نیاز به تخصص در کارها ضروری است، روابط میان اعضای سازمان عمودی و بر مبنای مدیر کارمندی است. در اینگونه سازمان ها به مهارت و تجربه بیش از اندازه توجه می شود.

سیستم های ارگانیکی را می توان سیستمی معرفی کرد که دارای حداقل یک هدف است؛ اجزای این سیستم ها در خدمت هدف کلی بوده و هرکدام به تنهایی هدف خاصی ندارند. این سیستم ها از آن جهت که تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد یک سیستم باز تلقی می شود.

محیط هایی که ثبات کمتری دارند و پیوسته در حال تغییر می باشند، می توانند از سیستم مدیریت ارگانیک بهره ببرند. در این سیستم سازگاری و انطباق وجود دارد و روابط سازمانی موازی می باشد و بر نقش مهارت و دانش تاکید بیشتری می شود.

در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر مشخصه ارگانیک یا مکانیک بودن سازمان داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی