معرفی پرسشنامه استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان استاینمتز(HSE)
این پرسشنامه توسط موسسه سلامت و ایمنی انگلستان در اواخر دهه 1990 ساخته شد.
هدف از ساخت این پرسشنامه بررسی استرس شغلی در کارمندان بوده است.
پرسشنامه (HSE) 25 سوال دارد و 7 مولفه زیر را مورد ارزیابی قرار می دهد:
- نیاز
- کنترل
- حمایت همکاران
- حمایت مدیریتی
- روابط
- نقش
- تغییر
این پرسشنامه دارای روایی، پایایی و نمره گذاری می باشد.
استرس شغلی چیست؟
انواع شغل ویژگی های مختلفی دارد. کارمندان در محیط کاری خود می توانند تجربه های مختلفی داشته باشند و شاید تنش ها و استرس هایی را تجربه کنند. تجربه ی استرس در محیط کار، تحت عنوان استرس شغلی شناخته می شود. در واقع استرس شغلی در نتیجه ی تعامل فرد در نقش کارمند با محیط شغلی و مدیرانش اتفاق می افتد.
تاثیرات استرس شغلی
این نوع از استرس می تواند بر عملکرد های فرد تاثیر بگذارد و البته که توانایی های فرد را از حالت نرمال و طبیعی اش خارج کند. داشتن استرس شغلی در طولانی مدت آسیب زیان باری بر فرد خواهد داشت. فردی که استرس شغلی دارد، ممکن است تغییراتی را در خلق و خوی خود داشته باشد. فرد در اثر استرس شغلی و تنش و تعارضی که در محیط کاری اش تجربه می کند، ممکن است عصبانی باشد، رفتار های پرخاشگرانه از خودش نشان دهد، به دلیل عصبانیت در محیط کار، رفتار های ناخوشایند و پرخاشگرانه ای را با اعضای خانواده اش داشته باشد و دیگر رفتار های منفی و سویی که در اثر استرس شغلی در فرد به وجود می آید.
استرس شغلی همچنین تاثیرات منفی ای هم بر جسم دارد. از جمله تاثیرات منفی استرس شغلی بر بدن، بروز حمله عصبی، فشار عصبی بیش از حد، مشکلات مرتبط با فشار خون و آسیب به قلب و ... را شامل می شود.
موارد موثر بر کاهش استرس شغلی
مواردی در محیط کار وجود دارد که از استرس شغلی افراد کم می کند. یکی از این موارد می تواند مربوط به محیط کاری باشد؛ اگر رفت و آمد به محیط کاری فرد راحت باشد و وسایل نقلیه برای رفت و آمد برای فرد وجود داشته باشد، مسلما استرس شغلی کمتر خواهد بود. حال اگر در درون سازمان و محیطی که فرد در آن به کار و فعالیت می پردازد، همراهی و همکاری میان کارمندان وجود داشته باشد و جو خوب و سازنده ای در درون سازمان حاکم باشد، استرس شغلی کمتر خواهد بود. همچنین رفتار مدیران سازمانی در کاهش و افزایش استرس شغلی موثر است. اگر فضایی برای ارائه ی پیشنهادات کارمندان از سوی مدیران وجود داشته باشد و روابط کارمندان و مدیران در قالب احترام باشد، میزان استرس شغلی کاهش می باشد. همچنین دادن زمانی برای درک تغییرات احتمالی درون سازمانی می تواند به کارمندان کمک کند و اثر استرس احتمالی در آنان را از بین ببرد.
اگر مایل به ارزیابی استرس شغلی بودید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.