دانلود رایگان پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (STAI-Y)

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (STAI-Y) ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
40
تعداد صفحات:
5
تعداد مولفه:
2
مقیاس:
لیکرت چهار درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
اسپیلبرگر
سال ساخت:
1970
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (stai-y)

این پرسشنامه در سال 1970 و توسط اسپیلبرگر ساخته شده است.

اضطراب اسپیلبرگر به سنجش میزان اضطراب در دو مولفه زیر می پردازد:

  • رگه اضطراب (اضطراب پنهان)
  •  حالت اضطراب (اضطراب آشکار)

این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت چهار درجه ای تهیه شده است که به صورت خیلی کم تا خیلی زیاد است.

پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (stai-y) دارای روایی و پایایی بالایی می باشد و همچنین دارای نمره گذاری می باشد.

اضطراب چیست؟

اضطراب که یک حالت درونی و منفی می باشد، حداقل برای یک بار هم که شده در زندگی هر فردی رخ داده است و می توان به قطع گفت که هر فرد حتما اضطراب را تجربه خواهد کرد و فردی نخواهد بود که در طول زندگی اش، چه زمانی که کودک است و  زمانی که نوجوان و وقتی پا به سن می گذارد، اضطراب را تجربه نکند. اضطرابی که می تواند انواع مختلفی داشته باشد و از علل متفاوتی سرچشمه بگیرد و بر جنبه های مختلف زندگی فرد تاثیرات بزرگی بگذارد. استرس واژه ی دیگری است که در کنار اضطراب به کار برده می شود و گاها مترادف و هم معنی نیز در نظر گرفته می شوند که البته معنای جداگانه ای دارند و با یکدیگر هم معنا نیستند.

حتما شما هم از افراد در موقعیت هایی که اضطراب را تجربه می کنند، شنیده اید که می گویند دل شوره دارند و یا انگار کسی در دل آن ها رخت می شوید و یا نوعی تشویش را احساس می کنند؛ این موارد تعریفات عامیانه ای است که فردی که دارای اضطراب است برای توصیف حالت درونی اش از آن استفاده می کند. اما تعریف علمی تری که از اضطراب وجود دارد این چنین است که اضطراب، حالتی درونی تعریف می شود که، اصولا خوشایند نبوده و ناخوشایند است و منشا آن به درستی مشخص نیست و در هاله ای از ابهام قرار دارد و یا مبهم است. همچنین، اضطراب با نوعی هراس و ترس و نگرانی ای که فراگیر است، همراه است. فردی که اضطراب را تجربه می کند، نوعی درماندگی و برانگیختگی را تجربه می کند. لازم به ذکر است که اضطراب با نشانه هایی که دارد می تواند در افراد قابل تشخیص باشد. مثلا نشانه های جسمانی و فیزیولوژیکی و یا نشانه های شناختی آن.

فردی که دستانش می لرزد و یا مدام عرق می کند و پاهایش را پشت سر هم تکان می دهد، نشانه های اضطراب را از خود نشان می دهد. نشانه هایی که قابل رویت می باشد. البته فرد مضطرب می تواند نشانه های غیر قابل رویت هم داشته باشد که برای همگان قابل مشاهده نباشد. بنابراین تجربه اضطراب برای افراد مختلف امری است مسلم و قطعی که ممکن است برای همه روی دهد. نحوه کنترل و کنار آمدن با این احساس اضطراب نیز به خودی خود مهم است. در این پرسشنامه که توسط اسپیل برگر برای سنجش اضطراب ساخته شده است، می توانید از میزان اضطراب خود با پر کردن و پاسخ دادن به گویه های تست، با خبر شوید.

دریافت رایگان پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (STAI-Y)