معرفی پرسشنامه بازاریابی داخلی گوناریس
این پرسشنامه توسط گوناریس در سال 2006 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی بازاریابی داخلی می باشد.
این پرسشنامه دارای 15 سوال و 3 بعد:
- کسب اطلاعات داخلی
- تسهیم اطلاعات داخلی
- واکنش به اطلاعات داخلی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه بازاریابی داخلی گوناریس تایید شده است.
در طراحی و تولید یک محصول موارد مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اگر سازمان می خواهد عملکرد مطلوبی داشته باشد باید نیاز مخاطب را بشناسد، متناسب با نیاز مخاطب محصولات را تولید و به دست مخاطبانش برساند؛ برای تسهیل این فرآیند می توان از بازاریابی کمک گرفت.
بازاریابی انواع مختلفی دارد و یک سازمان بسته به اهدافی که دارد، می تواند از روش های مختلف بازاریابی کمک بگیرد.
بازاریابی چیست؟
اگر بخواهیم یک تعریف ساده و خلاصه از بازاریابی ارائه کنیم، باید بگوییم بازاریابی یک فرآیند ترغیبی است؛ در این فرآیند مخاطبان به خرید محصولات یا خدمات خاصی ترغیب و تشویق می شوند. بازاریابی مزایای زیادی برای سازمان ها در فروش محصولات و تعامل با مخاطبان دارد.
بازاریابی داخلی چیست؟
بازاریابی داخلی یکی از انواع بازاریابی است؛ در این نوع بازاریابی سازمان یک سری فعالیت هایی تشویقی و ترفیعی در جهت معرفی اهداف سازمان، محصولات و خدمات به کارمندان درون سازمان ارائه می کند. مهم ترین مزیتی که بازاریابی داخلی دارد، درگیر کردن کارمندان و ارتقای احساس تعلق کارمندان به اهداف سازمان است.
بازاریابی داخلی باعث می شود، کارمندان نسبت به سازمان خود احساس تعلق پیدا کنند، برای کسب اهداف سازمانشان تلاش کنند و به صورت گروهی برای بهبود جایگاه سازمانشان تلاش کنند.
مهم ترین مسئله ای که در بازاریابی داخلی مورد توجه می باشد، نحوه برخورد با کارمندان است؛ بر اساس بازاریابی داخلی نحوه برخورد با کارمندان باید به گونه ای باشد که آن ها را جز مشتریان ثابت درون سازمانی در نظر گرفت. سازمان همان طور که چشم اندازه و ارزش هایش را برای مشتریان مشخص کرده و توضیح می دهد باید کارمندانش را نیز آگاه کند.
بزرگ ترین کمکی که بازاریابی داخلی به سازمان می کند، مطمئن شدن از میزان توانمندی های کارمندان و سازمان در جهت ارائه خدمات به مشتریان است. مسلما زمانی که یک سازمان عملکرد بالایی را از خودش نشان می دهد، توانایی بالایی در اجرای عملیات مختلف دارد و می تواند فعالیت های درون سازمانی اش را به صورت هماهنگ و استاندارد شده پیش ببرد، در برخورد با مشتریانش تجربیات خوب و ارزنده تری را تجربه خواهد کرد.
گوناریس بر اساس تحقیقاتی که در زمینه بازاریابی داخلی دارد، کسب اطلاعات داخلی، تسهیم اطلاعات داخلی و واکنش به اطلاعات داخلی را سه مولفه مهم در ارتباط با بازاریابی داخلی معرفی کرده که در این پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می گیرند. در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر بازاریابی داخلی از ابعاد مختلف داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.