تعهد سازمانی
تعهد سازمانی عبارت است از نگرش های مثبت و منفی افراد نسبت به کل سازمان (نه شغل) است که در آن مشغول به کارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار می دهد.
معرفی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (OCQ)
این پرسشنامه توسط ناتالی آلن و جان مایر به منظور سنجش میزان تعهد سازمانی افراد ساخته شده است که در سه بعد آن را می سنجد، این سه بعد عبارتند از:
- تعهد عاطفی: دلبستگیِ احساسیِ کارکنان به ارزشهای سازمانی است که در آن کار میکند، یعنی اینکه فرد تا چه اندازه به سازمان علاقه دارد. کارکنان دارای تعهد عاطفی قوی به این خاطر در سازمان می مانند چون به آن علاقه باطنی دارند.
- تعهد مستمر: میزان تمایل فرد به ادامه ی همکاری با همان سازمان است. افرادی که تعهد مستمر یا عقلانی قوی دارند به خاطر نیاز خود در سازمان می مانند.
- تعهد هنجاری: با التزام و مسئولیت پذیری ای سروکار دارد که فرد نسبت به سازمان در خود احساس میکند. کارکنانی که تعهد هنجاری قوی دارند به این دلیل در سازمان می مانند چون احساس می کنند که باید بمانند و در واقع احساس دین، مسئولیت و تکلیف به ماندن در سازمان می کنند.
پرسشنامه OCQ دارای 24 سوال است که جواب هر سوال به صورت لیکرت پنج درجه ای است.
همچنین این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار نیز هست.