معرفی پرسشنامه سبک رهبری سالزمن
این پرسشنامه توسط سالزمن و اندر کولک در سال 1982 ساخته شده است.
پرسشنامه سبک رهبری سالزمن با داشتن 35 سوال و سه مولفه قصد ارزیابی رابطه مداری و وظیفه مداری دارد. این سه مولفه عبارتند از:
- رهبری آزاد منشانه
- رهبری تلفیقی
- رهبری آمرانه
این پرسشنامه توسط مدیران و سرپرستان پاسخ داده می شود.
پرسشنامه سبک رهبری سالزمن بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای می باشد.
همچنین این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و نمره گذاری است.
رهبری مدیران
نحوه ی مدیریت و رهبری سازمان ها از سوی مدیران و سرپرستان بر کار سازمان ها و دستیابی به اهداف سازمانی بسیار موثر است. مدیران با عملکرد کاری خود می توانند تاثیرات بالقوه ی مهمی بر کار سازمانی و بر کارمندان تحت نظارت و سرپرستی خود داشته باشند. هرچه یک مدیر در جریان کاری خود، توانایی بیشتری برای مدیریت امور داشته باشد و رابطه ی صمیمی و گرمی را با کارمندان خود، البته در چارچوب قوانین سازمانی داشته باشد، می تواند به جو مثبت سازمانی و در ادامه سلامت سازمانی تاثیر به سزایی داشته باشد.
مدیران در حیطه ی کاری و مدیریتی خود می توانند، شیوه ها و نگرش ها و در اصطلاح سبک مدیریتی خاص خود را داشته باشند و با شیوه ای که اتخاذ می کنند، اقدام به مدیریت سازمان و نهادی که مدیر و سرپرست آن هستند، کنند. شیوه هایی که این مدیران اتخاذ می کنند، می تواند شامل روش هایی آسان گیرانه و در واقع سهل گیرانه باشد و یا بالعکس روش هایی را به کار ببندند که در آن ها هیچ گزینه ی سهل انگارانه ای وجود ندارد و همه ی کار ها باید در چارچوب دقیق و منظم انجام شود و در مقابل نیز رهبرانی وجود دارند که از هر دو شیوه به صورت همزمان برای امر رهبری استفاده می کنند.
رهبران می توانند در جریان کار از نظرات کارمندان استفاده کرده و پیشنهادات آن ها را گوش دهند و در صورت مناسب بودن پیشنهادات آن ها را برای پیشبرد اهداف سازمانی به کار بگیرند. استفاده از دموکراسی و آزادی بیان برای کارمندان در شیوه ای که یک رهبر و سرپرست برای مدیریت استفاده می کند، بسیار می تواند به روابط مثبت و سازنده ی رهبر با کارمندانش کمک کند. اینکه مدیر و رهبری دائما از اعضای گروهش بخواهد که سخت کار و تلاش کنند و در مقابل هیچ پاداش و یا امتیاز مثبتی برای کارمندان در نظر نگیرد و در کار مدیریت یکه و تنها برای اثبات قدرتش به دیگران قدم بردارد و به سخنان هیچ فردی گوش ندهد، شاید کار سازمان به سمت جلو هدایت شود اما قطعا مشکلاتی در درون سازمان و میان مدیران و کارمندان پیش می آید. برنامه ریزی درست، تفویض مسئولیت ها به صورت درست و شایسته و دیگر مواردی از این دست، می تواند امر رهبری را موثر تر و کاراتر کند و رهبران معمولی را به رهبرانی قدرتمند تبدیل کند.
اگر مدیر و سرپرست سازمانی هستید و می خواهید از سبک رهبری خود، اطلاعاتی کسب کنید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.