معرفی پرسشنامه شبکه ها و رسانه های اجتماعی مجردی
این پرسشنامه توسط مجردی در سال 1393 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی شبکه ها و رسانه های اجتماعی می باشد.
این پرسشنامه دارای 19 سوال و 3 بعد:
میزان استفاده
نوع استفاده
میزان اعتماد به کاربران می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه شبکه ها و رسانه های اجتماعی مجردی تایید شده است.
اگر بگوییم همه ی ما این روز ها سخت درگیر شبکه ها و رسانه های مجازی هستیم، بیراه نگفته ایم. درگیری در رسانه ها و شبکه های مجازی دیگر مختص نوجوانان و جوانان نیست، حتی جمعیت بزرگسال و میان سال از شبکه های اجتماعی با اهداف مختلف استفاده می کنند. در گذشته، فرآیند برقراری ارتباط کمی سخت تر از زمان حال بوده است. شیوه برقراری ارتباط محدود به دید و بازدید حضوری بود اما امروزه چه طور؟ آیا برای برقراری ارتباط و جویای حال عزیزان بودن، فقط باید دیدار حضوری ترتیب داد؟ البته که خیر! شبکه ها و رسانه های اجتماعی روند برقراری ارتباط را تسهیل کرده اند. با استفاده از تماس تصویری، اپلیکیشن های پیام رسان، در هر زمان و در هر موقعیت جغرافیایی می توان با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کرد.
البته برقراری ارتباط فقط یکی از مزایای استفاده از شبکه ها و رسانه ها اجتماعی است. اما باید گفت، در کنار تمام مزایایی که شبکه ها و رسانه های اجتماعی برای ما داشته اند، معایبی هم در مورد استفاده از شبکه های مجازی وجود دارد و بزرگ ترین عیب آن عدم استفاده صحیح است. فضای مجازی بستری را برای کسب اطلاعات و دانش در حیطه های مختلف برای دانشجویان و کارمندان فراهم کرده است؛ با استفاده از شبکه های و رسانه ها می توان از اخبار روز دنیا و اطلاعات مهم با خبر شد، اما اگر فردی به جای استفاده از این شبکه ها، سو استفاده از رسانه های اجتماعی داشته باشد، آن گاه به جای سود و منفعت، با معایب آن رو به رو خواهد شد.
باید بدانید، میزان استفاده از رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، نوع استفاده که فرد از آن ها دارد و میزان اعتماد به کاربران، از مهم ترین مولفه های استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی می باشد. یک فرد ممکن است ساعت ها مشغول جستجو در فضای مجازی باشد و متوجه گذشتن زمان نشود؛ همین مسئله که با عدم مدیریت زمان در ارتباط است منجر به آسیب های مختلفی برای فرد می شود. در نتیجه آنچه که در مورد فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دارای اهمیت است، شیوه استفاده صحیح از آن می باشد.
با توجه به تلاش های مجردی می توانید به وسیله پرسشنامه، یک ارزیابی کلی از شبکه ها و رسانه های اجتماعی داشته باشید. در صورت تمایل به ارزیابی این متغیر می توانید از پرسشنامه شبکه ها و رسانه های اجتماعی مجردی استفاده کنید.