دانلود پرسشنامه عوامل موثر بر تسهیم دانش صیف

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
3,000 تومان

دانلود پرسشنامه عوامل موثر بر تسهیم دانش صیف ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
28
تعداد صفحات:
4
تعداد مولفه:
5
مقیاس:
لیکرت شش درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
صیف و همکاران
سال ساخت:
1394
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word
دریافت پرسشنامه کیفیت سود
برای دریافت اطلاعات خرید، شماره موبایل خود را وارد کنید
پرداخت با تمام کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است.
لینک دانلود بلافاصله پس از بازگشت از درگاه بانکی نمایش داده می شود و امکان دانلود فعال میگردد

معرفی پرسشنامه عوامل موثر بر تسهیم دانش صیف 

این پرسشنامه توسط صیف و همکاران در سال 1394 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عوامل موثر بر تسهیم دانش می باشد.

این پرسشنامه دارای 28 سوال و 5 مولفه:

  • قصد استفاده از تسهیم دانش
  • نگرش
  • کنترل رفتاری ادراک شده
  • اعتماد
  • هنجار ذهنی می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه عوامل موثر بر تسهیم دانش تایید شده است.

یکی از مهم ترین مواردی که در هر سازمانی باید جریان داشته باشد، فرآیند یادگیری است. یادگیری و انتقال دانش در سازمان، به طرق مختلف ممکن است. تسهیم دانش یک فرآیند مرتبط با یادگیری در سازمان است که در حوزه مدیریت دانش مورد توجه می باشد و متخصصان این حوزه، سازمان های مختلف را به استفاده از این فرآیند ترغیب می کنند. بنابر نظر متخصصان، تسهیم دانش یک فرآیند است؛ در این فرآیند دانش میان کارمندان یک سازمان به اشتراک گذاشته می شود؛ تسهیم دانش نقش مهم و کلیدی را در مدیریت دانش ایفا می کند. در این فرآیند، دانش و اطلاعات ابتدا جمع آوری شده، سپس تولید و ذخیره می شود و در نهایت با دیگران به اشتراک گذاشته می شود.

مهم ترین مزیتی که فرآیند تسهیم دانش دارد، گسترش دانش، علم و آگاهی در سراسر سازمان است؛ اگر سازمان را بدن در نظر بگیریم، تسهیم دانش مانند خون در رگ های بدن است و اگر در سازمان جریان داشته باشد، سازمان را به برتری می رساند. تسهیم دانش را می توانیم یک فرآیند داوطلبانه هم در نظر بگیریم؛ در این فرآیند فرد دانش، مهارت و تجربیاتش را به دیگر افراد منتقل می کند.

تسهیم دانش برای اولین بار در سال 1999 توسط مک درمت مطرح شد. وی تسهیم دانش را فرآیندی می دانست که در آن افراد در مورد دانش، بینش و افکار خود صحبت کرده  و اطلاعاتی که دارند را با یکدیگر شریک می شوند. بر همین اساس، تسهیم دانش یک فعالیت نظام مند است که مهم ترین هدف آن انتقال و مبادله دانش میان اعضای یک گروه در سازمان است.

به وسیله تسهیم دانش می توان چالش ها و مشکلات درون سازمانی را به بهترین صورت حل کرد. البته اگر قرار باشد فرآیند تسهیم دانش در سازمانی جریان داشته باشد، افراد سهیم در این فرآیند باید از تونایی، مهارت و دانش سطح بالا برخودار باشند. جالب است بدانید ما در زندگی روزمره خود از این فرآیند زیاد استفاده می کنیم؛ به اشتراک گذاری دانش در زندگی روزمره از طرق مختلف انجام می شود، پیام های تبلیغاتی، صفحات مجازی مرتبط با اخبار و ... نمونه تهسیم دانش در زندگی روزمره است.

پژوهشگری به نام نانسی دیکسون در مورد تسهیم دانش، تحقیقاتی داشته و در پی آن نظریاتی را ارائه کرده است؛ از نظر او اشتراک گذاری دانش آشکار، اشتراک گذاری دانش پنهان، تسهیم دانش ترتیبی و تسهیم دانش استراتژیک از مهم ترین ابعاد تسهیم دانش در سازمان است.

در صورت تمایل به ارزیابی عوامل موثر بر تسهیم دانش می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.