دانلود رایگان پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS)

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS) ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
8
تعداد صفحات:
2
مقیاس:
لیکرت چهار درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS)

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی وضعیت خواب آلودگی افراد است.

این پرسشنامه دارای 8 سوال است.

روایی و پایایی پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS) تایید شده است.

در میان انواع نیازهای فیزیولوژیک مانند غذا، خوراک و پوشاک، خواب یکی از این نیازهای طبیعی به شمار می رود. هر موجود زنده ای برای بقا نیاز به خواب دارد. زمانی که خواب ما مختل شود، دچار مشکلات زیادی می شویم. عدم تمرکز و توجه، کندی حرکتی، نقص عملکرد از اولین مشکلاتی است که در هنگام بی خوابی هر فردی تجربه می کند.

هر انسانی به طور طبیعی در طول روز باید 6 تا 8 ساعت خواب با کیفیت داشته باشد؛ زمانی که کودک و نوزاد هستیم این مقدار خواب بیشتر می شود و زمانی که پا به سن می گذاریم خواب ما کمتر می شود. بنابر آماری که توسط محققان منتشر شده است، در سراسر دنیا حدود شش و یک درصد از مردمان جهان دچار مشکلات خواب هستند و پیش بینی می شود در آینده این مقدار بیشتر هم خواهد شد.

درست در آن سوی طیف بی خوابی، خواب آلودگی قرار دارد. همه ی ما ممکن است به صورت موقتی و به دلایل متفاوتی نظیر کم خوابی خواب آلودگی را تجربه کنیم. خواب آلودگی ممکن است در موقعیت های متفاوتی رخ دهد؛ مثلا زمانی سرکار هستیم، مشغول تماشای تلوزیون می باشیم، کتابی مطالعه می کنیم، با دوستان خود صحبت می کنیم یا زمانی که رانندگی می کنیم و غیره.

چرا خواب آلودگی را تجربه می کنیم؟

دلایل متفاوتی برای خواب آلودگی و خستگی مطرح شده است؛ وجود عفونت در بدن یکی از این دلایل است. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و عفونت در بدن در حال گسترش باشد، فرد ممکن است ضعف سیستم ایمنی و بیماری را با خواب آلودگی نشان دهد. همچنین، مصرف برخی داروها می تواند خواب آلودگی ایجاد کنند؛ داروهایی مانند آنتی هیستامین که ضد آلرژی هستند منجر به خواب آلودگی می شود. البته عکس این حالت هم ممکن است، شما ممکن است با بوییدن یک گل یا سرفه و عطسه مرتبط با آن دچار بی خوابی شوید.

اگر فردی کم خونی داشته باشد، زمانی که دچار کمبود گلبول قرمز در بدن است یا اختلالاتی مرتبط با گلبول قرمز در بدن برای او رخ دهد، ممکن است احساس خستگی و خواب آلودگی را از خودش نشان دهد. در نهایت نوسانات هورمونی و برهم خوردن هورمون های زنانه می تواند باعث خواب آلودگی شود. فراموش نکنید که خواب کم و خواب زیاد می تواند از نشانه های افسردگی باشد.

آیا شما تجربه خواب آلودگی در موقعیت های مختلف را داشته اید؟ در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر وضعیت خواب آلودگی افراد داشتید می توانید از پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS) استفاده کنید.

دریافت رایگان پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS)