معرفی پرسشنامه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه لورش
این پرسشنامه توسط لورش ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی فرهنگ سازمانی کارآفرینانه می باشد.
این پرسشنامه دارای 17 سوال و 4 بعد:
- اهداف سازمانی
- صلاحیت های متمایز
- باورهای مرتبط با محصول/ خدمت و بازار
- کارکنان می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه لورش تایید شده است.
تاثیر کارآفرینی بر اقتصاد کشور
یکی از مواردی که به رونق چرخه اقتصادی کشور ها کمک می کند، کارآفرینی است. کارآفرینی تاثیر مثبت بسیاری بر رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها دارد و به اصطلاح خودمانی می تواند یک کشور را از این رو به آن رو کند. به منظور توسعه کارآفرینی در کشور باید فرهنگ کارآفرینی را ایجاد و برای توسعه آن تلاش کرد.
گسترش و توسعه فرهنگ کارآفرینی را می توان در سنین پایین تر به کمک آموزش در مدرسه یا به صورت جدی تر در کلاس درس دانشگاه پیگیری کرد و به اهمیت آن را به افراد گوشزد کرد.
از دیگر سو، در بعد سازمانی وجود فرهنگ کارآفرینی می تواند سازمان ها را به موفقیت و پیشرفت نزدیک کند؛ جامعه که در آن سازمان های پویا فعالیت داشته باشند، جامعه سرزنده و فعال خواهد بود که همواره روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.
کارآفرین کیست؟
کارآفرینی به عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی همواره مورد توجه اقتصاد دانان بوده است، بنا بر نظر کارشناسان امور اقتصادی، کارآفرین فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم می تواند ارزش افزوده ایجاد کند و از سرمایه و منابعی که در اختیار دارد، بهترین استفاده را داشته باشد؛ منظور از بهترین استفاده، افزایش میزان آن امکانات و سرمایه نسبت به وضعیتی که در ابتدا دارد، است.
فرهنگ سازمانی چیست؟
مدیران توسعه کسب و کار به فرهنگ کارآفرینی سازمان توجه بسیاری دارند؛ آن ها بر این باورند که فرهنگ سازمانی مجموعه ای الگو، ارزش، باور، رفتار و عقایدی است که در سازمان میان کارمندان جریان دارد و سازمان به واسطه فرهنگ سازمانی توسعه پیدا می کند و با اعضای خود ارتباط درون سازمانی و با دیگر سازمان ها ارتباط برون سازمانی برقرار می کند.
فرهنگ سازمانی کارآفرینانه چیست؟
منظور از فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، فرهنگی است که به کارآفرینی در سازمان در زمان محدودیت ها اشاره می کند. اگر فرهنگ کار آفرینی درون سازمان رواج داشته باشد، کارمندان در فرآیند انتخاب عملکرد آزادانه ای دارند، روحیه تسلیم ناپذیری در سازمان جریان دارد، کارمندان می توانند با بخش های مختلف سازمان در ارتباط باشند و با پذیرفتن ریسک اتفاقات احتمالی دست به کارآفرینی بزنند و در نهایت سازمان خود را به پیشرفت نزدیک کنند.
اهداف سازمانی، صلاحیت های متمایز، باورهای مرتبط با محصول و خدمت و بازار، کارمندان از جمله مولفه هایی هستند که با فرهنگ کارآفرینی در سازمان در ارتباط می باشند. در صورتی که تمایل به ارزیابی فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از ابعاد مختلف داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.