معرفی پرسشنامه انگیزش پذیرش نوآوری های آموزشی
این پرسشنامه، دارای 18 سوال است.
پرسشنامه انگیزش پذیرش نوآوری های آموزشی بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده است. مقیاس لیکرتی این پرسشنامه 5 درجه ای بوده و حاوی گزینه های، بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی نوآوری و پذیرش آن بوده است.
همیشه و قبل از تاسیس یک سازمان و یا مجموعه، مجموعه ای از قوانین و اصول برای پیشبرد اهداف آن در نظر گرفته و طراحی و تدوین می شود. افراد درون این سازمان ها موظف به اجرای این ایده ها و اصول و قوانین هستند و در صورتی که این اصول و قوانین به اجرا در بیایند و افراد درون مجموعه به آن پایبند باشند، می توان رشد و ارتقای سازمان و یا اداره را پیش بینی کرد. اما پس از گذشت سال ها و یا ماه ها ممکن است ایده های قبلی و اصول اجرا شده در درون یک مجموعه و سازمان نیاز به اصلاح داشته باشند و مورد اصلاح و تغییر قرار بگیرند و گاها در روند بازآزمایی مجدد قرار گرفته شوند. در این صورت می توان گفت نیاز به نوآوری در این مجموعه و سازمان دیده می شود.
اما نو آوری به چه معناست؟
قطعا معنای نوآوری را می توان از خود کلمه دریافت و حدس زد، اما به طور کلی نو آوری با توجه به ذات و ماهیتی که دارد، نوعی فرآیند تعریف می شود؛ فرآیندی که بر حسب آن تغییراتی ایجاد خواهد شد، و بر اساس آن ایده های نو انتخاب و برای اجرای آنان اصولی تعیین خواهد شد. در جریان فرآیند نوآوری اگر تصمیمات درستی گرفته شود و تغییراتی که اعمال می شوند، صحیح اجرا شوند و روند کلی نوآوری به خوبی پیش رود، این مورد می تواند پیش بین خوبی برای ارتقا و رشد باشد. علاوه بر بحث نوآوری که دارای اهمیت بسیار است، در هر زمینه و سازمان و مجموعه ای، چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک، آنچه که در کنار این نوآوری از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است، مبحث پذیرش این نوآوری توسط افراد درون مجموعه و بیرون از آن می باشد.
بنابراین پذیرش نوآوری از خود روند نوآوری گاها می تواند پر اهمیت تر باشد. اینکه افراد درون مجموعه با تغییر روند گذشته و سنت قبلی مشکلی نداشته باشند و از روند جدید استقبال کنند، بسیار مهم است. اینکه افراد به اتفاق یک دیگر به این نتیجه برسند که نیاز به نوآوری و تغییر آیین و سنت های قدیمی احساس می شود و باید گامی در جهت نو آوری و تغییرات برداشته شود، به شدت حائز اهمیت است. این پرسشنامه نیز با هدف ارزیابی انگیزه و پذیرش نو آوری در میان معلمان طراحی و ساخته شده است. در صورتی که مایل بودید انگیزه و تمایل به پذیرش نوآوری را در خود بسنجید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.