بالندگی سازمانی
بالندگی سازمانی در حقیقت بازشناسی ارزش انسان در کوشش های بزگ سازمانی است. بالندگی سازمان یعنی فراهم آوردن موجبات رشد و بالنده شدن سازمانها از راه پرورش مردمانی که در سازمان به عنوان گرانبهاترین سرمایه به کار می پردازند.
معرفی پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدز
این پرسشنامه در سال 2007 توسط اسپایدز ساخته شد.
هدف اصلی پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدز، سنجش توسعه و بالندگی از نظر کارکنان سازمان است.
این پرسشنامه دارای 30 سوال است که جواب هر سوال به صورت لیکرت پنج درجه ای از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم می باشد.
پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدز دارای 6 مولفه می باشد که عبارتند از:
- باز بودن و شفافیت سازمان ۱ تا ۵
- اعتماد به همدیگر ۶ تا ۱۰
- شمول و درگیری با همدیگر ۱۱ تا ۱۵
- بازخورد درونی و بیرونی ۱۶ تا ۲۰
- پرورش و توانمند سازی ۲۱ تا ۲۵
- ساختار سازمانی با لایه کم ۲۶ تا ۳۰
همچنین این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی نیز می باشد.