دانلود رایگان پرسشنامه دینداری سراج زاده و همکاران

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
رایگان

دانلود پرسشنامه دینداری سراج زاده و همکاران ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
103
تعداد صفحات:
10
تعداد مولفه:
3
مقیاس:
لیکرت شش درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
نویسنده:
حسین سراج زاده
سال ساخت:
1392
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word

معرفی پرسشنامه دینداری سراج زاده و همکاران

این پرسشنامه توسط سراج زاده و همکارانش در سال 1392 و برای جامعه ی ایرانی ساخته شده است.

هدف از ساخت پرسشنامه دینداری سراج زاده و همکاران بررسی میزان دینداری در مسلمانان با توجه به مولفه های التزام و باور و عواطف دینی می باشد و در سه مولفه زیر این سنجش صورت می گیرد:

  • التزام دینی
  • باور دینی
  • عواطف دینی

این پرسشنامه 103 سوال دارد و در کشور ایران اعتبار یابی شده و دارایی روایی و پایایی  و نمره گذاری می باشد.

اعتقاد به معنویات در افراد مختلف کاملا متفاوت است. افراد مختلف در هر کجای جهان هستی، باور و اعتقادات متفاوتی دارند. در راستای داشتن باور و اعتقادات مختلف، ادیان مختلفی هم وجود دارند. ادیانی که جز دین های الهی تقسیم بندی می شوند. هر دین و آیینی توسط نیروی برتر که خداوند می باشد و به واسطه ی پیامبری که از سوی خداوند فرستاده شده است، به انسان ها معرفی می شوند. عمل به دستورات دینی برای هر انسانی که دارای دین و عقیده است، واجب می باشد.

دین چیست؟

دین واژه ای است که احتمالا همه ی ما معنایش را می دانیم و اگر از کسی در مورد دینش سوال کنید احتمالا پاسخ روشنی هم از او دریافت خواهید کرد. اما به طور کلی می توان دین را آیین و کیش تعریف کرد. هر دین خاص مجموعه ای از رفتار ها و باور ها و اعتقادات و عملکرد های خاصی را شامل می شود.

هر فرد دینداری که پیرو آیین و دین خود باشد، بر اساس آن دین می تواند یک سری باور و جهان بینی خاصی داشته باشد. در هر آیین خاص کتاب و رساله ها و قوانین مختلفی وجود دارد که تبعیت از این موارد، لازم است. به گفته ی خداوند متعال، دین اسلام در زمره کامل ترین دین هاست. دین اسلام توسط آخرین پیامبر خداوند، حضرت محمد مصطفی (ص) فرستاده شده است.

در دین اسلام، عقاید و باورهای منحصر به همین دین وجود دارد و افرادی که مسلمان هستند نیز ملزم به رعایت اصول این دین هستند. مسلمانان می توانند باور های متفاوت و احساسات متفاوتی در مورد دین خود داشته باشند.

یکی از التزام های دین اسلام، برپاداشتن نماز است و در این راستا مسلمانان باید نماز خود را به موقع به جای بیاورند. در مورد داشتن عواطف و احساسات مختلف، مثلا شنیدن صدای اذان می تواند برای مسلمانان دلنشین باشد. خواندن دعا در مواقع مختلف و شرکت در مساجد و اعیاد مذهبی می تواند برای افراد مختلف دلپذیر و دلنشین باشد. عده ای از مسلمان که ارادت به امامان خود دارند، علاقه مند به زیارت رفتن و زیارت در مرقد امامان خود هستند. مثلا در کشور ایران، زیارت حرم امام رضا برای ایرانیان مهم و خوشایند است. زیارت کعبه و خانه ی امن پروردگار هم می تواند آرزوی هر مسلمانی باشد؛ آرزویی که البته دست یافتنی است.

این پرسشنامه که در ایران ساخته شده است و برای جامعه ی مسلمان ایرانی نیز هنجاریابی شده است، برای سنجش باور دینی مناسب است. در صورت تمایل می توانید از این پرسشنامه بهره بگیرید.

دریافت رایگان پرسشنامه دینداری سراج زاده و همکاران