دانلود پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن

دانلود رایگان سوالات استخدامی بانک توسعه صادرات ایران با جواب
1,000 تومان

دانلود پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن ارائه شده به صورت کامل و دقیق با فرمت word که قابلیت ویرایش و استفاده در پایان نامه های دانشجویی و تحقیقاتی، پژوهشی و ارزیابی را دارد و در اختیار شما قرار گرفته است.

تعداد سوالات:
20
تعداد صفحات:
6
تعداد مولفه:
3
مقیاس:
لیکرت پنج درجه ای
نمره گذاری:
دارد
روایی:
دارد
اعتبار:
دارد
مقاله:
دارد
نویسنده:
نیهوف و مورمن
سال ساخت:
1993
موارد استفاده:
پژوهش، ارزیابی
نوع فایل:
Word
دریافت پرسشنامه کیفیت سود
برای دریافت اطلاعات خرید، شماره موبایل خود را وارد کنید
پرداخت با تمام کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است.
لینک دانلود بلافاصله پس از بازگشت از درگاه بانکی نمایش داده می شود و امکان دانلود فعال میگردد

معرفی پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن

این پرسشنامه توسط نیهوف و مورمن در سال 1993 ساخته شده است.

پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن دارای 20 سوال است و برای سنجش وضعیت عدالت و اجرای نوع عدالت در سازمان ها بر اساس سه مولفه ی زیر می باشد:

عدالت توزیعی

عدالت رویه ای عدالت تعاملی

این پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای از کاملا موافق تا کاملا مخالف ساخته شده است.

همچنین پرسشنامه عدالت سازمانی، دارای روایی و پایایی خوبی می باشد. پایایی این پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای هر سه مولفه در نظر گرفته شده و الفای کرونباخ عدالت کلی برابر با 42/0 می باشد.

این پرسشنامه دارای نمره گذاری نیز می باشد.

یک فایل مقاله نیز ضمیمه این پرسشنامه شده است.

رعایت انصاف و عدالت در هر جامعه ای لازم و ضروری است. علاوه بر رعایت انصاف در جامعه همه ی سازمان ها و خرده سازمان و نهادهایی که در جامعه چه در مقیاس کوچک و چه در مقیاس بزرگ فعالیت دارند، باید عدالت را سر لوحه کار خود قرار داده و همواره آن را رعایت کنند.

مفهوم عدالت سازمانی

یکی از مواردی که عدالت باید در آن رعایت شود، همین مسئله عدالت در سازمان هاست. اصطلاح عدالت سازمانی هم در همین مورد به کار می رود و در تحقیقاتی که بر پایه ی کار سازمانی و مفهوم عدالت و اجرای آن در نهاد ها و سازمان ها هم انجام می شود، جز مباحث مهم و پر تکرار تلقی شده و به دنبال توصیفی دقیق از عدالت و انصاف در سازمان ها می گردد. اما روی هم رفته، عدالت سازمانی به فرآیند قضاوت در میان کارکنان و اعضای یک سازمان بر عدالت بر می گرددو این نوع از قضاوت در مورد عدالت می تواند فردی یا جمعی باشد. باور به عدالت و رعایت انصاف در یک محیط و در میان افراد آن می تواند متغیر و نسبی باشد. بدین صورت که در یک محیط ثابت و در صورتی که یک برنامه اجرایی ثابت هم وجود داشته باشد، دو فردی که از قضا کارمند یک سازمان هم هستند، می توانند دیدگاهی متفاوت از نحوه ی اجرای عدالت داشته باشند؛ پس تفکر و باوری که از عدالت در ذهن افراد وجود دارد، می تواند نسبی باشد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در سازمان و نهادی عدالت و برابری وجود نداشته باشد و افراد بر اساس شایستگی های خود تفویض مسئولیت نشده باشند، می تواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود. اجرای عدالت در هر صنف و در هر جایگاهی اساسی و ضروری است.

مولفه های عدالت سازمانی

عدالت سازمانی نیز دارای ویژگی ها و مولفه هایی می باشد؛ متخصصان و صاحب نظران سه مولفه برای عدالت سازمانی ذکر کرده و بر روی آن ها تحقیقات بسیاری انجام داده اند. این سه مولفه شامل:

  • عدالت توزیعی که به نحوه ی تقسیم و در نظر گرفتن دستمزد و حقوق کارکنان اشاره دارد و به بحث در مورد پاداش افراد هم می پردازد.
  • عدالت رویه ای که مربوط به قوانین و سیاست ها و تنبیه و پاداش درون سازمانی مربوط می شود.
  • عدالت تعاملی همان طور که از نامش هم پیداست مربوط به برقراری ارتباط و تعاملات افراد در درون سازمان ها می باشد.

این پرسشنامه که برای ارزیابی عدالت سازمانی ساخته شده است، برای استفاده عموم می باشد.