معرفی پرسشنامه عملکرد بازاریابی آلروبی
این پرسشنامه توسط آلروبی در سال 2013 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عملکرد بازاریابی می باشد.
پرسشنامه عملکرد بازاریابی آلروبی دارای 3 سوال بر اساس طیف لیکرت پنج درجه ای می باشد.
روایی و پایایی این پرسشنامه تایید شده است.
بازاریابی یعنی چه؟
شاید شما هم بار ها در آگهی های استخدام در مورد استخدام بازاریاب چیز هایی شنیده باشید. امروزه بازاریابی یه یکی از شغل های محبوب و پر درآمد میان همگان تبدیل شده است. بازاریابی یکی از مواردی است که در شرکت ها و در حوزه های مدیریتی مورد استفاده ی سازمان ها قرار می گیرد. بازاریابی یعنی توانایی شما در تولید، عرضه و مبادله ی کالایی که مفید و ضروری هستند و ممکن است مردم به آن ها نیاز داشته باشند با دیگران به جهت تامین آن وسیله و فروش آن و .... بازاریابی توسط افراد و سازمان های مختلفی می تواند صورت بگیرد.
عملکرد بازاریابی یعنی چه؟
اما در حوزه ی بازاریابی یک اصطلاح به نام عملکرد بازاریابی وجود دارد. اگر بخواهیم عملکرد بازاریابی را تعریف کنیم باید بگوییم، عملکرد بازاریابی شامل هرگونه فعالیت و توانایی بازیاب در حوزه ی افزایش فروش محصولات، بهتر کردن موقعیت شرکت نسبت به رقبایی که دارد، افزایش کیفیت محصولات، توانایی توسعه و ارائه ی محصول جدید تر، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، کم کردن زمان تحویل کالا و محصولات که عامل بسیار مهمی در جذب مشتری می باشد، ایجاد سهم بیشتر برای محصولات در بازار فروش نسبت به دیگر رقبایی که همان محصولات را در بازار ارائه می کنند.
ارزیابی عملکرد بازاریابی چگونه صورت می گیرد؟
به طور کلی باید گفت، عملکرد بازاریابی فعالیت گسترده ای می باشد و ارزیابی آن راحت نمی باشد. یکی از علل سختی ارزیابی عملکرد مربوط به بزرگی سازمان ها می باشد و علل دیگر ممکن است به فعالیت های یک سازمان مربوط شود، چون فعالیت هایی که سازمان ها انجام می دهند هم متفاوت و در حوزه های مختلف است، در نهایت پراکندگی سازمانی هم می تواند موجب سخت شدن ارزیابی عملکرد بازاریابی شود. برای اینکه عملکرد بازاریابی مورد بررسی قرار بگیرد، شاخص های متعددی توسط محققان ارائه شده است؛ بنابراین نمی توان گفت که برای سنجش عملکرد بازاریابی همه سازمان ها می توانند از یک شاخص واحد استفاده کنند. اما دو روشی که ممکن است برای ارزیابی عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار بگیرد، ارزیابی عینی و ذهنی می باشد:
- در نوع عینی، عملکرد بازاریابی به صورت مطلق مورد ارزیابی قرار می گیرد
- در نوع ذهنی، مثلا عملکرد بازاریابی یک شرکت نسبت به رقبایی که دارد مورد بررسی قرار می گیرد.
در صورت تمایل به ارزیابی عملکرد بازاریابی می توانید از پرسشنامه استاندارد عملکرد بازاریابی آلروبی 2013 استفاده کنید.