معرفی پرسشنامه عوامل موثر بر انتخاب بازار هدف
این پرسشنامه یک پرسشنامه محقق ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب بازار هدف می باشد.
پرسشنامه عوامل موثر بر انتخاب بازار هدف دارای 22 سوال و 6 مولفه:
- سودآوری
- توانایی رقابت
- رشد بازار
- قابل دسترسی بودن
- استفاده از فن آوری
- اندازه بازار می باشد.
بازار هدف
واقعیت ماجرا این است که در دنیای حرفه ای و کسب و کار، مشاغل متعددی وجود دارد، برخی مشاغل برای ما شناخته شده تر هستند و نام برخی مشاغل را نشنیده ایم. هر حرفه و کسب و کاری به روشی مخصوص به خود اداره می شود؛ مثلا روند اداره یک شرکت خدمات الکترونیکی با شرکت ارائه کننده خدمات نظافتی متفاوت است.
اما با نگاهی جزئی تر متوجه می شویم که یک مسئله یا به عبارت دیگر دغدغه مشترک میان همه کسب و کارها وجود دارد و آن پایداری و ثبات در بازار و جلب توجه مشتری است؛ به عبارتی همه کسب و کارها برای جذب مشتری تلاش می کنند.
سازمان های مختلف باید نسبت به انتخاب بازار هدف حواس جمع باشند و برای اثبات خود در بازار تلاش کنند؛ یکی از فعالیت هایی که آن ها می توانند در این خصوص انجام دهند، بازاریابی است. بازاریابی را می توان فرآیندی تعریف کرد که به واسطه آن یک محصول یا خدمات میان مردم و در بازار ترویج می شود و در معرض فروش گذاشته می شود.
اگر خیلی ساده بخواهیم بازاریابی را تعریف کنیم، باید آن را فعالیتی بدانیم که به کالا و محصول به واسطه آن معروف می شود. بازاریابی به جذب مشتری، حفظ مشتری، مقابله موثر با رقیبان و حفظ سهم بازار کمک می کند.
سازمان ها برای فروش محصولات خود، می توانند بازارهای مختلفی را انتخاب کنند؛ آن ها ممکن است محصول خود را برای گروهی از افراد در نظر گرفته باشند یا بر فروش محصول برای عموم افراد تمرکز کنند. در واقع انتخاب بازار هدف به سازمان ها کمک می کند شناخته شده تر شوند و به فروش بالا دست پیدا کنند.
شرکت ها و سازمان ها می توانند از انواع مختلف بازاریابی برای انتخاب بازار هدف استفاده کنند؛ انتخاب بازارهای کوچک برای برخی سازمان ها مناسب تر اما برای برخی دیگر آسیب رسان است. انتخاب شیوه درست بازاریابی باعث می شود افراد سود بیشتری نسبت به هزینه ای که برای تولید محصول صرف کرده اند، به دست بیاورند.
برخی عوامل بر انتخاب بازاز هدف تاثیر می گذارند؛ مثلا اندازه بازار، استفاده از فناوری های مختلف، قابل دسترس بودن، میزان رشد بازار، توانایی سازمان برای رقابت و سود آوری جز این عوامل می باشد.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر عوامل موثر بر انتخاب بازار هدف داشته باشید، می توانید از پرسشنامه استاندارد و معتبری که توسط این محقق ساخته شده است، استفاده کنید.